August 31, 2014

Aku, Mama dan Kanser

Ni entry bukan mengembara related lagi. Dah lama aku tak tulis pasal jalan-jalan. Apa nak buat, keadaan tengah tak besh. Kalau aku pi jejalan pon mesti hati tak tenang. Bagus jugak Allah gerakkan hati aku tak pi beli tiket spontan macam aku selalu buat tahun lepas. Tahun ni tahun sedih untuk negara dan jugak family aku. Napakah?


Mama, my only one and forever mama tengah fight kanser pangkal rahim stage 4. Bulan April lepas masa diagnose aku rasa dah stage 3. Dr suh buat operation buang ketumbuhan b4 pi ke usus and perut. So dah buat, alhamdulillah operation tu successful walopon soon after mama aku dok sakit dalam perut sebab susah nak buang ayaq besaq. Tapi after raya baru ni pi scan, dah ada kat hati pulakk. Kira dah stage 4. Balik tengok, mama aku dah kurus tinggal tulang. Katanya tak lalu nak makan. Nak nak pulak kat perut da keras sebab tak boleh membuang. Aku tak brani nak pikiaq ape lagi yang kanser tu nak makan dalam badan mama aku.

Mama tak nak buat kemo, aku respect her choice sebab mama aku dah tua and nak baki hidup dia berkualiti. Bulan 12 ni dia nak gi umrah. Kalau kemo takut dia pi dalam keadaan miserable and telepas ibadah umrah. So dia go for ubat alternatif - sari ageguard, apricot, ayat2 ruqyah. Aku pon bagi dia habbatus sauda, madu and vivixx. Tak sure bekesan ke tak tapi nampak macam lalu sikit dia makan. Pi hospital kena perli dengan doc coz tak mau kemo. Masa jumpa doc juz tanya2, perli2, conteng2 dekat patient card pastu suh balik. Pastu schedule next appointment after a few months. Rasanya dan mati dulu before appointment. Sakitnya hati akuuu! Manalah pi tax2 yang dok bayaq tu haa? Dahla dapat tahu tu lambat sebab hospital jugak yang salah diagnose. Dah setahun mama aku turun darah walopon da menopause, doc kata masalah hormon then bagi ubat yang ntah ape2. La ni mama aku takmau dah pi hospital, katanya doc yg dok perli2 tu garang.

Allahurabbi.... macam manalah aku yang anak kandung ni nak buat untuk tolong mama aku? Memang rasa cam tak guna betoi... 30 tahun mama aku jaga dan besarkan aku, mama aku sakit baru bbrapa bulan dah meroyan tak tau nak buat apa. Cis apa sangatlah belajaq tinggi, masuk U, da keja n ada doit bagai kalau mak sendiri pon takleh jaga??? Mak aku pulak yang tebalik dok risau aku drive sorang2 dari Kajang-Perlis.

Buat kesekian kali, aku merasa susahnya dok jauh dari family. Ataih sebab keroja aku dok kajang while mama aku di Perlis. Sekali balik sehala dgn keta 7 jam min. Kalau nak mati awai boleh jugak try 4-5jam. Nek flight boleh jugak tapi menyusah orang la nak kena pick-up kat Loq Staq pulakk. Idopp ni lagi aman kalau kejanya tak susah orang.

Aku rasa family aku ni kira big family jugak, aku n adik2 aku semua dok ada 7 orang. 6 dah besaq2 macam kobau, ade sorang lg taun ni baru nak amek PMR. And yang tu sorang ja yg dok teman mama aku kat rumah. Yg lain dah merata2 macam aku dan da kawen da beranak pon kecuali aku. Kiranya walopon depa lagi dekat mau nak balik jenguk mak aku, tapi tak boleh diharap jugak sebab priority dah shifted ke en somi dan baby. Aku rasa depa pon dok harap kat aku yg x kawen ni tuk jaga tapi x berani nak cakap sebab aku ni anak sulong.

So dari segi nak balik kampung tu aku xda masalah nak kena minta izin sesapa since aku ni hakmilik aku sorang ja selain Allah yg Esa. Masalahnya, da namo pon keja memang babai la nak dok lama2 kat kampung. So kalau aku balik tu waktu ujung minggu, 2 hari je. Cuti tahun ni plak da tinggal berapa kerat, so tak buleh terus perabih takut bulan2 akan datang lagi teruk pulak mama aku sakit. Walopon aku keje gomenn yg kununnya ada banyak cuti n benefit tengkorak hang!!!.. tapi bos besaq opis aku ni susah amat bab nak bagi cuti berbulan2 untuk jaga orang sakit walopon cuti tanpa gaji. Officemate aku penah try, tapi rejected without doubt. Gila! Padahal cuti tu memang ada kot dalam pekelilinggg. Aduhhh...Ya Allah perlu ke aku sampai benti keja? Tunjuklah aku jalan yang benar Ya Allah.

Dari masalah ni, aku perasan satu trend yg aku dok tengok dari kecik2 dulu. Kalau parent sakit, yang diharap dok jaga tu mesti anak perempuan. Tak kira da kawen or belum kawen. Yang anak laki keja dia call and tanya adik beradik pompuan macamana keadaan parent pastu komplen cenggitu cenggini tak pueh ati cara jaga walhal depa tu tak berusaha pon nak turun padang tolong jaga apatah lagi nak huluq duit. Yg aku perasan and nampak tu time2 mak aku dulu kena jaga arwah datuk nenek aku. So far, adik2 laki aku tak de komplen2 ke aku lagi tapinya, bab jaga memang depa ni out! Nak balik pon payah, huloq doit jangan beranganla. Naseb baik mama aku Allah bagi rezeki lebih, kira tak payah bgantung kat anak sangat. Bila becakap pom pang pom pang jugak macam depa ni tau semua benda tapi bab inisiatif, thumbs down. Tambah hak laki sulong. Awat haaa?? Bila bab harta memang dah ada dah bunyi nak bising2, hok tuuu cepat sunggoh. Yang peliknya, adik2 laki aku ni dengan ilmu kira jadi ustaz la jugak, pandai bab2 hukom, hadith bagai. Tapi bab nak apply ni macam haremmm.... haa kan dah keluaq. Tak pepasai aku memaki adik sendiri dalam blog kann

Aku rase next2 entry aku stil berkait dengan kanser and mama terchenta. Sori sesangat aku takde bab jalan2 yg baru. Aussie pun still utang agi. Sorry dear!

No comments:

Post a Comment