January 31, 2014

Jalan2 Utagha: Nira nipah Kola Sanglang Perlis

Bebaghu ni aku balik kampung sempat pusing area Kedah - Perlis yang aku tak penah jejak kaki seumur 30 taun idup aku. Namo ja orang utagha tapi spot2 best mau orang tanya aku x bole nak jawap hehehh. So berbekalkan hubby aka nikon cam, hubby no.2 aka saga blm yg loyal gila, adik dan niece aku, kitorang pon pusing2 perabih minyak. Untuk entry ni aku nak cegita pasai restoran nira yang lain dari yang lain and kompom x jumpa punya kat area KL ni.



If korang biasa dgn area utagha, air nira ni banyak ja juai tepi-tepi jalan. Sebungkuih 3-4 hengget centu. Ada orang tak suka rasa air nira ni sebab dia ada hanyir pokok rasa dia. Cemana tuh aku pon tak tau nak explen. Tapi masa aku rasa dekat Restoran Nipah Kipli ni, macam takda bau or rasa hanyir tu. Maybe sebab ada ais. Cemanapun, aku ni lidah orang kampong. Ikan keli or haruan yg hanyir tu bagi aku sedap, inikan plak nira nipah ori dari ladang mestila aku gila suka huhuuu! Sedap oiii dok teringat2 masa aku type entry ni.

Nama kedai ni Restoran or Ladang Nipah Kipli. Sorryla aku tak reti sangat area kuala sanglang, nipun adik aku yang tolong tunjuk jalan. Tapi kalo korang nak cari jugak, dari jalan utama Kangar - Alor Star tu korang ikut signboard ke kg. Sanglang then straight ja akan jumpa jalan tepi pantai. Dekat sekolah cina, ambik turn ke kanan yang menghala ke utagha yakni ke Sg Baru/Berembang. If ikut jalan tu insya-allah jumpa kawasan bendang yang ada rumah burung (bangunan tinggi bentuk kotak yang ada lubang kecik2). Time ni jalan yang mula2 elok ada garisan jalan dah jadi macam jalan kampung dah. Bawak slow2 coz ada signbod ke restoran ni. Tuk lebih lanjut tengok pic kat bawah.

area kuala sanglang ke restoran nira nipah
belah kiri ada rumah burung layang2. dalam hutan nipah tulaa ada restoran

da sampai taraa!!
lanskap restoran
order dulu kat kaunter, jangan tunggu staf mai amek order plak. staf dia ramah2 belaka
gazebo hut comel untuk seisi family n baby gumok ni

main course: nira. nak makan ada laksa dengan bihun sup. Yg lain xde 

surau dekat dgn pintu masuk
meja makan hidden tengah ladang nipah
entrance
Masa aku pi ni dah kui 7pm patut da tutup tapi staf dia panggil juga suh masuk maybe sebab rombongan kami sampai 2 kreta hahaa. Memang sodap nira dia, bihun sup pon sodap! Tempat ni memang untuk orang yang nak rasa nira nipah, kalau pi dengan perut kosong and kelaparan, x brapa nak sesuai kot coz menu dia limited. Cemanapun, aku bangga tuan restoran ni kreatif and ada usaha nak buka tempat cam ni. Bole belajaq juga pasai proses nira dan pokok nipah if berminat. Pegi lah waktu siang noo baru nampak jelas and xde nyamuk, masa aku pi ni xda lagi nyamuk tapi tuan kedai da pasang ubat nyamuk hohohooo!