August 7, 2014

Gila Travel: Safety Jangan Lupa

Ceitt... travel la sangat. Kalo baca kat blog2 orang yang professional traveller, kata mereka travel dengan melancong to dua benda yang sangat berbeza. Spesis cam aku yang still utamakan selesa dengan keselamatan ni termasuk kategori melancong, belum traveller aka pengembara. Pelancong bajet je aku. Tak kisahlakan janji tak kacau orang heheehe!



Sekarang ni banyak hal around the world yang ade jangkit2 sket dengan perlancongan. Yang paling orang tahu mestilah pasal plane crash kan. Dolu2 aku tak penah terpike pon plane crash ni akan jadi antara sebab kematian bagi orang Malaysia. Kalau tengok drama luar negara nu banyak main watak2 jadi anak yatim coz parent mati pesawat terhempas. Anok tu pulok idop sengsorang sampai besaq dengan duit pampasan insuran. So aku pon pikiaq, uishh kayonyalah negara tuhh, asal mati je sebab kemalangan kapal teghobang. Malaysia ni takat motor takpon kereta terbang ja. Tapi, sekarang tidak lagi! Malaysia pon dah hampir sama tarafnya kowtt..

Well no, no, no. Aku bukan nak mainkan isu  flight kita, aku sayang MAS, aku sayang Malaysia. Cumanya dengan kejadian ni, aku jadi tebuka mata sikit. Sebelum nak pi travel, kena research2 sikit sekitar2 tempat yang nak pi. bukan research tempat canatik n menarik je tapi jugak mana- mana kawasan yang kurang selamat. Sungguhla orang kata Malaysia ni pon tak selamat (aku sorang je kot yang rasa selamat. Allah kan ada), tapi kalau nak mati baikla aku mati di tanah sendiri kan. At least aku tau ade pihak yang akan uruskan jenazah aku seelok mungkin. Kalau jadi kat luar camne? Berapa hari baru bole hantar balik? Tu kalau jumpa, kalau tak jumpa? Nauzubillahi min zalik.... mohon Allah jauhkan jauh-jauh. Ciann family aku nanti merana dok memikior tak sudah.

Skang ni akhir zaman, Quranul Karim pon da bitau akhir zaman ni banyak perang sana sini. Akhir zaman manusia dilimpah dengan harta dan duit tapi disekat dengan peperangan, wabak dan bencana alam. Ukraine tu salah satu tempat aku tingin nak pi coz dok tengok cita Gua Emas Fantaghiro cantek amat hutan n istana lama dia, tapi tengah x aman pulak dah skang. Padahal 5 tahun lepas macam ok je. Perang ni skang politik je motivasi dia, tiba2 perang je. Since aku ni dosa banyak, maka aku pilih untuk hold dulu pi tempat2 yang high risk. Sebenaqnya kalau da research and da tau and da amek segala precaution, mau nak jadi jadi jugak. Takpa yang tu Allah tentukan. Yang penting kita da berusaha.

Kendian Afrika, pon masuk dalam list bumi yang aku nak tengok. Tapi tengah hot spot ebola pulak walopon baru dekat Afrika barat yang kena. Ujian Allah. Aku dulu takut kat ebola ni sebab tengok dalam citer antu omputih. Pandai pulak antu tu bagi ebola kat mangsa2 dia. Bila da besaq baru belajaq kata ebola tu virus, penah jadi tahun 70an dekat kampung2 di Afrika. Kiranya tak yah risau sangat sebab jauh dari Malaysia and tak merebak ke seluruh dunia. Hehee yakin amat.

Skang ni ebola yang tengah merebak tu da dekat 1000 orang meninggal. Ade baru ni alert dekat jiran kita Filipina due to penumpang transit dari Afrika masuk negara dia detected ade high fever. Katanya sah negatif ebola, alhamdulillah sangat. Tapi nampak sangat kan betapa senangnya virus2 ni untuk spread. Makin senang manusia begerak, makin canggih tech, makin kita connected, makin kuat plak variant virus ni timbul. Well, depa pon nak hidop jugak kan. Maka kita sendiri yang kena berpada-pada. Aku rasa takda ubat atau langkah pencegahan yang betul2 berkesan pon untuk ebola ni. Top doktor ebola yang kompom2 lagi arif dari kita pon dah 2 orang meninggal. So, kita elak mana2 risiko boleh dan jaga diri. Yang lain tu tawakkal.

Baguskan aku sejak 2 menjak ni. Macam ustazah pulak bagi peringatan kat orang. Penangan puasa ni, bagus aper. Waktu lain aku meroyan ajer kerja nya. Hek hekk layan ajerlaa!


No comments:

Post a Comment