April 15, 2014

Australia 2014: Sewa Kereta di Perth

Kenapa aku rasa payah benau nak menyewa kereta ni? Ushar2 blogger lain cam xder masalah ponn. Arghhhh!!

Boleh je pulak kan start entri camtuhh... lantak tuan blog ler. Ni first time aku menyewa keta kat negara orang. Dok selak2 blog kaki-kaki travel, semua cam sonang jo proses dia. Paling selalu orang Malaysia sewa guna Bayswater, Budget and Avis. Yg kayo boleh gak try Hertz. Boleh cari sendiri kat internet yer, nak jejalan kena ghajin cari sumber. Tak rajin pi amek tour. Aku memula beminat dgn Bayswater jugok. Tapi nak jadi ceghitanya, tejumpa plok satu website ni yg bagi harga lagi masyuk punya murah. Harga rental untuk 48hrs include excess damage baru Aud120. Kereta dia offer ala2 myvii if kat Malaysia. Kat bayswater paling murah dapat Aud147. Tempat lain lagi mahal.

Since aku nak pi ber-2 ajer, maka terus la aku dgn excitednya book kat website dia. Korang nak tgok ke? Google 'perth airport car rental'. Website dia act as agent untuk several company2 car rental kat Perth. Aku malas nk tempek link. Booking terus kena bayau beb. Tapi sbb murah, amek jer la. So da dapat confirmation n voucher bagai, aku pon study segala term2 mak nenek yg ada kat link dia bagi tuh. Ni aku list point2 yang aku rasa x berapa nak sonang duduk:
  • Masa nak pick up kereta wajib bawa voucher, paspot, kedit kad dan lesen. The first 3 benda tu aku no hal. Yang lesen tu ja aku confuse gila. Katanya nak lesen international or yg ade translate omputih. Translate pulak kene dari verified translator. Pulak!!! cheezy wedges toi, naper orang lain xder pon problem nih?? Aku da cek lesen aku, bahasa omputih kat tajuk je. Kat details xder. Adeihhh! Satu hal pulak nak caghi translator bagai.
  • Kendian pasal excess damage. Aku rasa kat Malaysia x de benda ni. Aku xcden dolu selambe je tokei kedai ketuk yg urus semua. Sekupang pon duit aku x keluar. Insurans kereta kat Ostolia ni lain sikit. If korang xcident kat sana, before claim kat insurans, tuan kereta or penyewa kena bayau satu harga lain yg depa panggil excess damage. Ni x dicover oleh insurans biasa tu. Kena tambah satu lagi plan khas kalau nak insurans cover. So masa sewa kereta boleh pilih nak tambah ke x plan untuk cover excess ni. Alkisahnya, aku dah include excess damage ni dlm harga aud120 yg aku mention tadi. Tapi company yg provide car aku nak sewa tu kata derang ade plan derang sendiri tuk excess damage tu. Kira yg aku amek tu yg website tu punya panel insurans. Camtulah tambah tolak, aku malas nak xplen panjang bebel. So if aku xnak amek plan company tu boleh aje, juz make sure aku ade kad kedit yg nilai dalam tu ade aud3000 (~9000hengget). Diorang akan verify dulu kad tu before release kereta. So apa masalahnya??? Gila nyah, aku pki kad kedit jalanan je bukan gold ke platinum. And if ada pon gold kad, aku xkan bwak punya kad kedit mahal itu pi jenjalan. Cheezy wedges lagik, cemana nak buat ni? Nak cancel da tak boleh, duit burnt. Pandai gak depa ni letak terms bebelit. Pandai jugak aku pon x baca bagi paham bebetoi!
  • Tempat pick-up bukan kat airport tapi kena cal company, depa dtg amek. Ok laa.. harap jgn lmbat ja. Kitorang hari first tu da nak tembak pi cervantes, 4 jam tuhh. Dan harapnya xdaklah caj2 apokobondo lagi nak kena bayau kat kaunter nanti. Nak drop-off boleh drop kat company or airport. Yg ni jenuh gakla kitorg sebab hari drop-off tu bukan nak fly balik lagi. Still nak smbung jejalan kat CBD. Company dia pulak jauh dari public transport. Bole panggil taxi tp bagi aku harga taxi dia cam harem le jugek mahal nya. 
Ade lg term2 lain yg aku tegugat jiwa tapi minor je laa... Hopefully di hari kejadian nak amek kereta tu semua lancar. Nanti ape jadi seterusnya akan aku hapdet kek sini. Manalah tau kann, maybe terms dia ja yg ketat. Tapi bila kat kaunter bole consider ke ape. Aku rasa org Ostolia ni yg jaga kaunter boleh tahan mesra pelanggannya. Ameinnn~~~

update:
Ni lah keter yg aku sewa kat sana. Nissan Tiida. Kondisi tip top, enjen pon senyap sampai 2-3 kali jugak aku pi dok start tgh enjin onn coz x dgaq daa... Yg bgunan kuning tu rental company ACE namanya. Total rega 2hari full Aus$163. Minyak total $100 jalan2 sampai lancelin and busselton. Mahal ke murah ke? Aku pon xtau hahahhh


9 comments:

  1. Salam. Nak tanya minyak $100 tu full tank ke? And dgn $100 tu cukup utk gerak dari city ke lancelin and ke busselton ke?-syifah

    ReplyDelete
  2. Salam syifah. Yes $100 tu full tank, cukup je kitorang jalan2 gi dan balik ke mandurah, lancelin, busselton

    ReplyDelete
  3. salam.... bole taw camne atasi masalah nk sewa keta tue? 1. pasal lesen then 2. pasal kredit card tu? klu booking dr sini byr xbole ke? or byrcash ktsane x bole? sbb sy xde kredit card

    ReplyDelete
  4. Nak atasi masalah lesen tu, pergi JPJ, amik permit international driving - bayar RM150 setahun. Lepas tu boleh le bawak keta seantero dunia..

    ReplyDelete
  5. shahril.. kene guna kredit kad jgak. derang x terima booking yg x bayar. bab lesen, rupenyer pg jer memana cawngan jpj then mntak jpj translate lesen. Jpj caj rm10 je. Siap cop pengarah lagi untuk valiadation

    Anon.. kalo nak amek lesen international driving, sanggup bayau rm150 stahun tu ok laa. macam sayer, nak bwk keter kat lua negara 1thn 1x pon x mesti ada. Rugi-rugi.

    ReplyDelete
  6. Salam, kami nk pegi perth jugak n dah book keta dr company ni. 2 soalan please:
    1. Bila dh sampai nak kna kol tu so kita kna buat roaming ke? Ke ade tempat free bole guna phone?

    2. Waktu shuttle amik, kiranya dia angkut semua pemandu dan penumpang atau pemandu sahaja?

    ReplyDelete
    Replies
    1. dekat airport ada public phone, bole try guna. kalau sanggup roaming, lg bagus. shuttle akan angkut semua. kalau xsure bole email/ chat dgn customer service company tu. derang reply laju

      Delete
  7. asalam..berkaitan insurance tu..berapa pihak kereta sewa tu kenakan kos?kalau tak excident adakah kos tersebut dipulangkan semula?

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum.. pengalaman saya sewa sgt mudah dan sempoi.. semuanya akak ni uruskan dari a sampai z.. harga pun berbaloi.. bayar pun guna cash je.. no akak ni 0410873788

    ReplyDelete