August 5, 2014

Salam Aidilfitri 2014: Gaza dalam Ingatan

Selamat hari raya semua! Maaf dipinta dan dipohon , aku ikhlas ni. Mana taknya bahasa aku kan cenggini. Kot ada yang terasa tekecik ati, maafkanla aku ni. Jemputla makan kueh raya yg korang ada tu ye, jgn memalu. koles tinggi tanggung sendiri. Aku nak jemput datang rumah, besepah sangat. Jamu habuk plak nanti.

Tahun ni raya makin takde rasa. Tahun lepas2 pon takda rasa sebab umor makin lanjut. Tapi tahun ni banyak nau yg pahit2. Yang kena kat diri, family, sedara seagama n negara techenta. Aku jiwang ni wei. Time jiwang2 ni baru bole rasa betapa dekatnya kita dgn mati, amatla mudah nak hilang hak milik kita, macamana senang orang lain kacau bilaukan hidup kita dan sungguhla tengok orang lain susah jauh beza dengan diri sendiri yang kena musibah.

Semua korang mesti da tau pasal isu flight, takyah ceghita dah. Pahtu sedara Islam kita dok kena bom spanjang posa sampai la ni. Tu pon semua da tau. Besaq ujian Allah bagi kita taun ni. Memang bukan kat cni yg kena bom. Tapi muslim d Malaysia di uji dengan cara macamana kita nak tolong sedara kita di Palestine. Tolong tengok, tolong baca, tolong kesian, tolong sebar, tolong boikot, tolong derma??? Semua tu tolong tapi yg mana paling kita ikhlas dan mampu? Ujian atas kita adalah ikhlaskan hati dan bersyukor apa yg kita ada. Mampu ke? Yeke?

Aku rasa raya taun ni adalah raya untuk mengingati dan mensyukuri. Ade family tersayang dapat kanser, bagi aku itu peringatan untuk dekat denganNya. Back to fitrah, back to agama. Lama sangat idop lagha dengan duniawi. Lain masa mungkin aku pulak dapat penyakit2 moden ni. Ada family jugak tgh krisis dgn mertua. Macam drama, dilema sana, serabut sini. Kahwen susah, ada anak berebut, jaga aurat orang perli, tak kawen cam aku pon payah jugak. Aiii... senang cerita ada Allah da cukup. Ikut hukum Allah da senang idop. Maka beringat dan bersyukor la.

Itu cerita raya aku taun ni. Takda ceghita. Untuk yang raya d3ngan bergembira n bahagia, jangan lupa juga kat mereka2 yg x benaseb baek n dizalimi di sudut lain dunia ni. Mungkin dalam kesenangan kita ada hak depa...

No comments:

Post a Comment