March 7, 2013

TIPS: Beli Rumah - Hadeiyaiii~~

Yep, aku sudaa punya hutanggggg harta ber nilai setengah million 40 tahun dari sekarang!! Baeklaa.. baca pon da paham aku mimpi siang kuikuikuiii.

Orang kata mau nak beli umah baek beli awai2, jangan tgu lelama. Makin lama makin mencanak2 harga naik patu x igt dah dia nak turun punya.. So aku pun lepaih 3thn mengintai2 sana sini maka jumpa lah satu umah ni yg ok2 la dengan bajet. Sakit perut jugakla fikir jumlah utang and installment bulan2, tp sebab loan approve punya pasai aku amek je laa. Lagipon nanti tebarai pulak deposit burn camtu jek kan an an.

Aku ingat dah cukup banyak la aku baca pasai nak beli umah ni, ape segala loan  x loan nya, lawyer x lawyer nye, jenis rumah la, pemilikan la hape segala... Sekali bila dah betui2 kena handle mende2 tuh baru ler tau, pening hoi pening. Tengok dak2 opis beli umah cam senang jer derang, xde pon pening2. Tapi aku sorang ni je yang pening hak hakk hakk. Apo la nasebb denn....

Nak ceritanya kalau korang tengok iklan rumah perhhh punyerlaa best dengan free itu ini, janganla happy sangat noo. Takde mende free yang senang dalam dunia nih. Ada je terms and condition dia yang korang buleyh dapat migrain free try nak paham. Meh aku citer sikit ape hal2 / term2 beli umah yang aku jumpe/tekena. Ni aku tunjuk dulu property highlight rumah yang aku hutanggg beli ni:

* BUMI : 7% DISCOUNT + 5% REBATE
* NON BUMI : 5% REBATE ( ONLY 5% UPON SINGING SPA )
* 2 Car Parks
* FREE SPA Legal Fee
* DIBS ( 0% Interest During Construction Period )
* Partially Furnished : 3 Air-Conds, Kitchen Cabinet, Hob & Hook, Plaster Ceiling

Sales agent
Orang pertama yang akan deal dengan pembeli rumah ialah sales agent (rumah direct beli dari developer) atau agen hartanah (rumah subsale / lelong). Derang ni boleh jadi direct dari pemaju takpun property consultant yang pemaju hire tuk buat sale n promotion property derang nak jual. Nasib la kita dapat yang direct x direct. Janji derang ni tau semua pasal rumah kita nak beli tu. Dapat yang macam aku, kejap tau kejap x tau arr alamat x tido malam la. Seb baekla aku tanya ape dia layan kan aje, xde tarik muka tapi aku la yang tarik muka kalau setiap soklan aku mesti dia nak panggil orang lain tolong jawab kan.

Sales agent ni biasanya bole tolong uruskan A - Z pasal pembelian umah. Cam aku, dia yang submit loan application form and lawyer bagai. Cuma nak suh tanya untuk government loan, aku tak yakin sangat dia boley buat walopon beria dia mengaku da banyak kali tolong apply gov loan untuk buyer. Sebab ape tak yakin? Aku yakin interest gov loan fixed 4% je tapi dia ni boleh plak kata 4% tu ade discount lagi. Huhhh??

Update: Conpem aku memang tekena sales agent yg x brp reti nak wat keja. Rupenyer dia submit application kat satu branch bank aje and dok tunggu2 bank tu reply sampai sebulan (actually x reply2 pownn). Last2 aku apply sendiri kat bank lain and dpt jwpn x smpai 1mgu. Bila aku mntak balik payslip ori aku kat SA tu dia boleyh kata ada kat bank, x amek lagi.

Lagi sadis masa bagi receipt + confirmation slip tuk booking dia tulis harga original before discount 7% bumi tuh. Bila aku question dia jawab bank yang akan tolak 7%. What the heck??? Gila ke ape bank pulak yang baik hati nak pandai2 tolong tolak harga developer letak. Then jenuhla aku kena p xplen plok kat orang bank yg aku apply sendiri tu pasal harga yg aku amek tu bumi lot punya tapi x tolak lagi bumi discount. Seb bek arr orang bank tu rajin pi tanya developer and terbukti kebenaran di pihak aku huahuahuaa. And aku syak nape loan aku x lepas kt bank yg SA tu apply coz harga tinggi before discount. Aiyooyo amoiiiiiii.... ini macam pon dok ada noo~~ Korang hati2 la yer

Bank

Pemaju biasanya akan ade panel bank sendiri untuk kita buat loan perumahan. Boleh kalau xnak pakai bank panel tapi benefit yang derang iklan kat brosur2 tu dah x bole pakai. So kat sini memang problem la kalau xnak pakai bank conventional tapi nak guna yang Islamic atau pinjaman kerajaan punya. In my case, DIBS dah xdapat, automatik terbatal. Depends pada pemaju. So baik tanya betul2 ape prospect guna panel bank or nak pakai bank pilihan hati. Kadang2 interest rate bank panel jauh lagi tinggi (coz discount BLR rendah) dari bank bukan panel so tupun kena fikir jugak.

Dalam kes aku interest bank xlah yg paling murah tapi x jauh sgt dgn 4% so aku redha jerla cumanya nak kena pikiaq pasal dosa bunga la kannn. Yg x best pasal agent bank ni, dia boleh paksa aku amek credit card dgn alasan tu wajib coz da masuk dlm pakej homeloan yg aku amek. Kapla hotak luu!! Da masuk dlm pakej tapi anually kena gak bayaq RM50 even though x guno! Camni arr hangpa buat det haram... Xpola redha sekali agi sebab depa bukan orang Islam ponn.

DIBS

Kalau beli rumah x siap lagi cam aku ni, mestila xmoh bayau selagi rumah x siap kan. Tang ni la berguna DIBS ni coz developer akan bear interest loan kepada bank bagi pihak kita. Contoh kalo rumah siap lagi 2 tahun, dalam 2 tahun tu kita x payah bayar ape2 kat bank. Tapi sebenarnya interest pinjaman dah start kene charge oleh bank. Makanya yang tu la pemaju yang akan tolong bayar sampai kita dapat kunci rumah. Free x perlu kita bayar balik ke developer. Best kan? Da dapat kunci rumah baru kita start bayar installment bulan2 sampai la abes term loan tu. Dalam installment tu da termasuk principal + interest. 

TAPI, dalam kes aku ada syarat tambahan dari developer pasal DIBS ni. Derang akan tolong bayar interest setakat interest rate 4.5% je. Kalau interest naik lebih rate ni cth 4.8% ke, buyer still kena bayar sendiri interest yang lebih 0.5% tu. Hahahh haa haa....

Bumi/non-bumi lot

Tengok nama pun dah paham kan maksudnya bumi lot hanya boleh jual pada kaum bumiputera je while non-bumi boleh untuk yang bumiputera ataupun bukan. Istimewa lot bumi ialah dapat beli pada harga yang lagi rendah. Dalam kes aku ada 7% discount so aku amekla lot Bumi. TAPI kena berjaga2 juga kalau teringin nak jual satu hari nanti, maka kena jual rumah tu pada Bumi je x boleh kepada non-bumi. Kalau nak juga kena la mengadap proses yang cam rumit gtew pastu fulus keluar lagi... Well, aku x pke pon nak jual so kaut jer la unit yang murah2 ajer..

Freehold / Leasehold

Rasenyer mau korang selalu ushar2 rumah ni mesti paham menatang ape term hold2 nih. Freehold tu rumah yang korang beli dan jadi milik korang selama2nya. Leasehold plok maksud korang beli dan umah tu jadi milik korang untuk satu tempoh, normally 99 tahun dari tarikh korang beli. Lepas abes tempoh tu korang or cucu cicit korang kena ler renew lease term dengan majlis daerah area umah tuhh. Kalo xnak renew pon boleyhh kot tapi abesla hak korang ke atas rumah tuww

Strata title

Bahasa mudahnye pecahan lot untuk geran rumah. Kalau korang penah dgaq kat kampung orang dok tanya 'tanah geran atas nama sapa' or 'tanah dah pecah lot ka' maka tulaa lebih kurang menjurus maksud strata title (Juruss??). Kiranya rumah atau tanah yang kita beli tu status geran atas nama siapa. Paling bagus mestila 'individual title' atas nama kita sebagai pembeli tapi ada juga kes title still atas 'master title' nama pemaju maksudnya lot rumah kita tu disatukan dengan lot2 lain atas nama pemaju. Hampehh x? Kalau cenggini manyak susah, nak buat refinance or nak jual esok2 susah manyak.. So kene cek strata title ni untuk rumah yang kita nak beli and masa SPA kalau belum tukar individual title maksudnya kena keluar duit lagi untuk tukar title pulakk..

Rebate/discount  

Macam aku ngomong tadi, ade developer yang baik hati nak bagi discount untuk rumah yang derang jual. Biasa dalam brochure or promo mesti derang mention mende ni coz nak tarik orang beli. Ade developer yang bagi sampai 20% discount or rebate untuk term2 tertentu contohnya early bird booking dan bumi lot. Ade jugak yang bagi habuan kalau korang bawak/introduce orang lain tuk beli umah tu. Lain2 jenis habuan untuk attract buyer termasuk free aircond, kitchen cabinet, furniture, floor tile and segala mak nenek yang derang nak bagi free. So kalo korang nak beli dari developer, check bebetul semua bende free2 nih so that korg dapat apa yang korang deserve tuk dapat. Actually harga yang kita bayar untuk rumah tu dah include semua benda2 discount and rebate nih and xlah sangat developer tu baek hati nak bagi free gift kat buyer. Be wise and smart with what you pay hokeyyy!!?

BLR

Kalo sesapa yang penah try2 apply loan tu mesti penah dengar BLR kan. Yang aku paham BLR ni had maksima interest yang bank negara tetapkan untuk sebarang pinjaman dari mana2 bank kat Malaysia. Kalau tak betui, betulkan laa haku. Tahun ni BLR around 6.6. Tapi kalau pi tanya rate kat bank, ada pegawai yg akan cakap 1.9 lah, 2.2 la, 2.4 bla bla blaaa.. Haa tu jenis pegawai mengaji telampau tinggi sangat. Macam baek sangat bank nak bagi kita hutang 30-40 thn dengan interest 2%. Tak dapek la der...

Yang pegawai bank cakap tu BLR punya discount, ok? Bukan interest rate pun. Maksudnya kalau dia kata 1.9 maka interest rate ialah 6.6 - 1.9 = 4.7% dan seterusnya. Korang kira la sendiri. Kalau tengok dalam brochur bank, BLR discount ni akan diletak minus (-1.9, -2.2, -2.6, etc.). Lain bank dan lain jenis pinjaman maka lain la nilai BLR discount. Tapi secara general, lagi tinggi discount ni lagi rendah interest rate pinjaman kiterr

MRTA/MLTA

Bila kita buat pinjaman perumahan, akan ade sejenis insuran yang kita kena amek namanya MRTA or MLTA. Nak detail boleh google tapi secara senangnya MRTA ni insurans yang kita bayar premium tapi kalau jadi ape2 kat kita, bank yang akan dapat duitnya. Kiranya ni insuran jaga kebajikan bank kot2 kita x dapat bayar sebab xcdent or death la. Tapi developer lari or kita xde duit coz kene buang keja x cover sini ekkk. Yg MLTA tu dia cover dua-dua bank and buyer iaitu kiter ler kiter!

Boleh pilih nak yang mana tapi mestila premium MLTA lagi mahal dari MRTA dah coverage dia pon lagi luas. So terpulang nak yg mana. Cost MRTA bole serap masuk dalam loan tapi yg MLTA ni aku x sure boleh ke tak. Pigi la tanya bank untuk tau lebih lanjut

Lawyer fee

Rega peguam basically akan cover dua hal. 1. Loan agreement 2. Sale n Purchase agreement. Detail anak cucu cicit dia memang panjang x hengat. Ada pemaju yang serap aka bagi free lawyer fee untuk ke2-2 agreement tu ade yg cuma bagi free SPA ade yang x bagi free langsung. Legal fee untuk cover 2-2 menda tu anggaran dalam 5-7% rege umah. Cam kes aku dapat legal fee free untuk SPA je, so aku kena bayar sendiri kos loyar untuk pinjaman bank. Dlm 8k jgak laa... aduihhh loyar burok sunggoh! Update: Actually aku kena bayau dalam 5k je, selamattt.....

Tapi ade 1 blog hartanah ni kata kalau pemaju bagi free legal fee untuk S&P maksudnya peguam tu mewakili pemaju and of course x bela buyer langsung. Undang2 x bagila lawyer yg sama cover 2-2 belah pihak, giler hape? So blog tu rekomen kita amek jugak lawyer sendiri. Woww.. berapa banyak lagi nak keluar duit ni??

Lastly, aku rasa xyah la happy sangat dapat beli umah ni. Kita berhutang sebenonya, kalo abes bayau 30 - 40 thn kendian baru jadi hakmilik betul2. Kata orang rugi dok bayar sewa bulan2 tapi rumah hak orang lain. Tapi rege sewa aku sekarang manyak murahh la compare dengan installment bulan2 yang aku kena start bayar 4 tahun dari sekarang. Manyak save maa! Lain arr kalau kita memang dah xde tempat langsung nak tinggal, asek2 tumpang umah orang je kan. Tu memang wajib arr beli umah kalau dah mampu...

Semoga bakal rumah aku ni memang bebetoi 'Rumah Idaman' la harapnyee. Aiyokk! Ciaoo...

4 comments:

  1. Hmm penerangan panjang lebar ttg persediaan membeli rumah..thanx a lot..

    ReplyDelete
  2. Nak tanya, kalau MRTA tu dah serap dlm bank loan, interest untuk loan portion MRTA tu sebelum rumah siap DIBS tak cover ke?Means kena bayar sendiri?

    ReplyDelete
    Replies
    1. In my case, rasenyer DIBS cover 2-2 loan n mrta coz i x penah bayar 1sen pon sejak sain agreement early last year. Better rujuk ur lawyer or org bank jugak so lagi jelas n accurate :)

      Delete
  3. Kami adalah organisasi perundangan yang diwujudkan untuk membantu Orang yang memerlukan bantuan, seperti bantuan kewangan.

    Jadi jika anda atau anda berada dalam masalah kewangan dalam kegawatan kewangan, dan anda memerlukan wang untuk memulakan perniagaan anda sendiri, atau anda memerlukan pinjaman untuk membayar hutang anda atau membayar bil anda, memulakan perniagaan yang baik, atau telah meminjam lebih banyak Masalah dari tempatan bank, hubungi kami hari ini melalui E-mel: di catherinewilliamloancompany@gmail.com

    E-mel: catherinewilliamloancompany@gmail.com


    Permohonan pinjaman termasuk:

      Nama: _________
      Alamat: _________
      Negara: _________
      Kedengaran: _________
      Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan: __________
      Tujuan Pinjaman _________
      tempoh pinjaman __________
      Pendapatan bulanan: _________
    Telefon: _________

    Sila hubungi kami melalui e-mel

    E-mel kepada kami: catherinewilliamloancompany@gmail.com

    ReplyDelete