August 2, 2013

Cheesy Cheddar Pizza tanpa Oven

Ohh gilalah!! Aku post pasal resepi! Kakakaaa.....
Sebenaqnya aku bukan crazy pon pasal masak2 ni, pandai tu memang jauh sekali la. Tapi aku suka makan dan x suka bayaq mahai2. Dats why aku tejebak men masak2. Semua trial and error, ada yg jadi tapi banyak gak yang x berapa jadi. Tapi semua abes masuk peghut gak and x penah sakit pewut lagikk ngehhehehhh. Hokeyy aku tayang pic pizza aku dolu. Tarraaa!!

Okey memang x canteq dan hanget jugak coz ralit tgok tv. Tapi rasa dia still staraf pizza H dan D yg mahal itu heihuuheyy. Aku ikut resepi sana sini kat banyak blog tapi bila time buat tu aku main tuang2 dan tambah2 tolak ikut suka mak bapak gua! Hahaaha tapi alhamdulillah menjadi. So aku tempek la agak2 resepi tangkap muat aku untuk rujukan mau aku teghajin nak buat lagi nanti:

Doh (boleh dapat 2-3 pizza saiz regular)
2cwn tepung gandum
1sudu kecik garam (agak2la, aku x suka masin)
1sudu kecik yis maripan (bancuh dgn 1/2 cwn air suam, 10min)
2sudu besaq susu sejat (xde pon ok)
Air masak secukupnya
Minyak masak

Topping (ikot selera memasing nih)
Sos lapisan bawah topping (sos tomato/sos cili/tomato puri/prego dll. Ikot suka)
Cheese (biasa orang guna parmesan or mozarella. Aku guna cheddar je coz da ade dlm peti)
Sosej, isi ketam, bebola ikan/daging/ayam/sayur
Cili cina (nyonya? capsicum nama omputih dia)
Cendawan, bawang, mayo
Nenas dan segala la yang sesuai dan sedap makan jadi pizza

Cara-cara
Campur semua bahan doh pastu uli sampai dah x melekat dekat tangan or sudip yang guna untuk uli. Tambah tepung kalau doh still melekat, tambah air masak kalau doh keras sangat. Bila doh dah x melekat simpan dalam bekas bertutup selama 1-2jam. 
Agak2 doh dah kembang 2x ganda saiz asal, ratakan doh dalam frying pan or bekas yg sesuai untuk bakar pizza tuh. Biar bahagian tepi doh tebal sikit dari bhg tengah. Lepas tu letakla topping start dengan sos kat bawah sekali pastu cheese, then semua mak nenek yg korang nak letak. Kalau suka cheese banyak, boleh letak cheese sekali lagi kat atas sekali or tengah2 layer topping, ikot suka.
Da siap topping, letak kat dapur guna api kecik untuk 30-40minit. Tutup bahagian atas frying pan dengan aluminium foil. Nak tau masak ke tak, cucuk doh pizza. Kalau kering maka da masakla pizza!

Tips
1- Aku guna cheese cheddar chesdale yang biasa orang letak dalam burger tu dan letak pulak banyak (6kpg). Hasilnya pizza tu masam dan masin amat. Pastu xde betali2 cam iklan pizza tu. Kalau korang x suka cheese jgn letak banyak or xyah letak langsung.
2- Ada orang tekan2 dulu doh dengan garfu before letak topping sebab takut gelembung masa masak. Aku x buat pon dan x jupe plak gelembung ke ape.
3- Masa ratakan doh dalam bekas, buat bagi doh tu tebal dalam 1-2cm kalau nak pizza yang gebu and tebal. Kalau tak nanti da bakar korang dapat yg macam crunchy crust yang nipis tu
4- Kalo xde idea topping, pergi buka tengok pizza H dgn D ape ingredient derang. Cari ilham je, x soh tiru. X sodap jangan marah aku!
5- Sapu minyak masak or mentega/butter kat frying pan so pizza tu x melekat dekat pan

Selamat mentry to diri aku sendiri huhuhh

No comments:

Post a Comment