March 8, 2014

Flight MH370 Hilang: Aku Yang Tak Berkaitan Tapi Terpana

Ye... aku terpana. Firstly, sebab aku juz dapat tau pesawat ni hilang kul 8.05pm hari sabtu, padahal berita dah kuar sejak around 8am. Lebih 12 jam lewat tahu, my bad. Secondly sebab itu adalah MAS yang jugak Malaysia punya pesawat. Ketiga sebab aku baru 3 bulan lepas travel ke tempat yang sama walopon dgn airline Malaysia lain. Pepaham jerlaa.. Ade lagi sebab2 ke-4 dan keseterusnya tapi korang bukannya peduli pon kann.

Aku takde kaitan secara blood or friendship dengan memana penumpang. Persamaan yang maybe ada cumalah derang tu ada antaranya adalah fellow Malaysian, fellow travellers, fellow flyers dan manusia sama cam aku. Nampaknya Malaysia diuji lagi dan lagi sejak beberapa tahun ni. Aku tak kisah bab2 politik, tu semua bobrok. Tapi aku sangat kisah bab2 tragedi dan lost of live. In this #MH370 case, benda ni rasa cam sangat dekat sebab aku suka travel dan aku sangat percaya dengan kredibiliti airline Malaysia x kira yang murah or mahal. Aku bercakap dari sudut keselamatan, bukan selesa or cantik or politik or high class or hipokrit, juz keselamatan. Sangat percaya. Serious. Period.

Apepun, aku harap sangat rakyat Malaysia bersatu at least untuk berdoa keselamatan penumpang dan krew pesawat ni since sampai sekarang jam 2.56am, 9 Mac 2014, Ahad, belum jumpa apa2 pon lagi. Minyak yang tumpah dekat laut Vietnam tu pon belum confirm kapal mana yang punya. Aku percaya Allah Swt Maha berkuasa dan Maha mengetahui, kalau Dia kata jadi maka jadilah. Kalau Dia dah tentukan selamat maka selamatlah. He knows best. Aku harapdan doakan semua selamat. Of course. So I'll keep praying.

Kalau tak de hati langsung nak berdoa jugak, palingkan ajerla muka, move on. Tak payah sesibuk buat spekulasi, tuding2 jari, pandang rendah usaha Pm gi jumpa family mangsa, buat cerita pelantar minyak yg takda bukti, segi3 bermuda baru dan persoal kenapa tak boleh jumpa pesawat yang besar gabak bole muat 300 orang. Plain stupid. Kalau nak sangat jadi bodoh dungu pun, nak jadi kibod baja itam pun, nak belagak hebak punn, ceghita ajelah kat geng2 satu kapal. Biar sama2 mendungu dan didungukan. Toksah kacau orang len yang nak tahu perkara sebenar dan cerita tepat. 


As of now, aku nampak bantuan luar negara sangat cepat dan proaktif. Baru skarang aku betul2 nampak perlunya hubungan bilateral dengan negara luar selain dari sudut ekonomi. So, orang negara lain buleyh tolong menolong dengan kita dan rasional sambil berdoa untuk pesawat ni. Kita? Walopon kat Beijing ada cerita2 tak berapa best tapi harapnya boleh ditangani secara professional. Pada aku sangat biadab si cameraman yg ambil pic crying relative tu dgn sgt dekat Harapnya staf MAS kat Beijing dan jugak Malaysia sabar n tabah dengan orang2 yg maybe lagi senang tuduh n blame MAS. Itu namanya coping mechanisme, bila ada perkara tak baik sesetengah orang perlu cepat2 sandar puncanya pada orang lain walopon tak betul. Fahami mereka. Harapnya mereka pon faham situasi staf kita.

Let's keep praying for MH370