March 25, 2014

MH 370: Siapa Kita Nak Menilai, Huhh???

Aku tanya sorg adik aku, ape jadi kalau aku salah sorang yang dok dalam flight tu? Sebabnya adik aku bitau mama aku tekejut beruk bila tgok berita pasai mh370 ni coz aku baghu ja pi Beijing bulan December lepas. Adik aku jawab: apo lagi, teriak (nanges) laa, tak bule nak buat apo lg dah. Aku gelak. Serius. Aku gelak kekeh2 coz pada aku apola guna nanges2? bukannya bule tolong cari aku pon kan kan kan??

Tapi bila pike2 balik, aku bersyukor. Sekurang2nya takda jawapan bebunyi nak pi mengamok marah2 tuduh2 sesapa or nak buat press conference tunjuk perasaan bagai sebab flight hilang. Kiranya family aku masih murni hati lagi. Well, itulah majoriti orang Malaysia yang aku kenai. Boleh tengok kat berita macamana family2 org kita tak kira agama or bangsa hadap benda ni, kalau marah pon ada sebab dan hadnya. Masih boleh control diri. Tak macam satu lagi orang negara tu yang tak patuit aku sebut tapi hakikatnya jelas nyata. Sorry to say, tapi aku frust bila usaha murni n layanan high class negara aku dihina dan dipijak2. Tingat dulu ada tetamu dari Aussie cakap kat aku, org kita bab2 hospitality n melayan memang gred A tahapnya. Itu jugak sebab aku masih bersyukor dok sini dan jadi orang Malaysia. satgi mesti ada yg kata, jaga orang lain sampai rakyat sendiri tak terjaga. Awat hang makan pasiq tetiap hari ka???

Aku bukan nak melaga2 versi antarabangsa tapi aku honestly pecayer kerajaan kita dan MAS memang bebetui jaga family2 ni to the point yg siap kena jerkah n baling2 lagi pon tahan jek. Silap hr bulan embassy sana kena tutop sebab orang marah. Ko bole ke derr? Tupun banyak lagi 'nasionalis maya' kita mengutuk mengapiaq mengatoq mengata memacam. Aku tau gomen memang ada masalah pasal nak jaga kebajikan orang kita yg semua stok2 diRaja dewata raya yang kena disuap, TAPI! Tapi, bab jaga hubungan luar, gomen kita memang superb lemah lembut sampai ada yg kata gomen kena buli and penakut. Kalo x, takde ler telepas pulau batu putih ye dak?? Tapi, sekali lagi tapi, sebab ni jugaklah banyak negara yang tolong kita bila kita dalam kesusahan macam hilang flight ni. Senang ceghita, kita x caghi pasai dgn oghang malah bagi bantuan lagi bila depa ade musibah. Kali ni depa tolong kita, hampa buleh kira sendiri la kot banyak mana kan? Ok ler tuhh..

Semalam (24Mac) Pm dah umum berita sedih so aku xmau mengulang satgi aku sedih. Aku ada fahaman aku sdiri pasai tuhh but, spekulasi tu biaq aku ja buat dan telan sorang2. Cuma aku heran orang2 yg dok kata gomen x telus, banyak sgt soalan x terjawab, sembunyi bukti, lambat buat pengumuman. Aku percaya orang2 ni jugak adalah orang yg x percaya kredibiliti kerajaan. Well nasihat aku, pergilah tanya pihak lain yg lebih credible. US, UK, France, Aussie, China. Asal gomen Malaysia je kome tak boleh nak percaya kan, takyah buang masa tuntut jawapan la bagai. Bagi jawapan apo pun semua fake and manipulated kan? Korang anggap jerla gomen x reti buat keja and thus xder jawapan. Gomen sendirik pon nak tau semua yg korang korang dok tanya tuhh, tapi depa tak tau sebab depa memang tak tau. Logik kan? Tak payah naikkan darah sendiri. Nak aku ulang? Gomen pun TAK TAUU dan NAK TAUU. Tau??

Akupon nak tau jugak, tapi x bising pon, baik je aku tgu depan tv neyhh. Baek x aku?

Konklusi aku as pengakhir yang banyak kata:
1- Media barat ka, media asing ka, CNN ka, Reuters ka, Telegraph ka, media Malaysia ka, samo ja tahap bengong dan sialannya dalam putar belit or palsukan fakta. So Malaysia is not yet the worst, paling2 pon at par dgn kelembaman negara maju konon! dalam isu berita sahih dan toyyiban!

2- Orang bodoh, biol, banyak otak takda akai, kutu kacau, ada di mana2 aja dalam dunia. Selagi nama bangsanya manusia, maka puak2 ni confirm ada. Tak kira dari negara munduq ka, membangun ka, maju ka, kayo rayo ka, high tech ka, sama ja semua. So tak payahla kita dok tunduk rendah diri tak ketahuan hala kat bangsa2 or negara2 lain yang perangai saling tak tumpah ja macam orang tak bertamadun dahla tak reti pakai baju.

3- Masih ada harapan orang2 Malaysia boleh bersatu dan berkongsi rasa sedih dan bersatu bila jadi tragedi melibatkan negara ni. Alhamdulillah. Dalam semua2 gambar, aku paling suka gambar upacara melibatkan penganut semua agama di Malaysia sama-sama bertafakur lepas keluar berita kehilangan pesawat tu. Sekali lagi Alhamdulillah Ya Allah, Malaysia masih dihuni orang2 yang rasional dan mencari perpaduan.

4- This missing flight is tragedic n heart braking. Indeed. Macam sengal jer aku bole nanges sorang2 tgok video pasal mesej traffic controller yg ntah betoi ke dak. Tapi yang lagi heart breaking ialah orang Malaysia sendiri yang dah korup hati dan naluri sebagai manusia tapi masih ada hati nak tuduh orang lain korup harta. Ada hati nak blame orang tak tutup aurat as sebab musabab jadi hilang padahal gambar sendiri pompuan dewasa kat sebelah pon tak pakai tudong siap rambut kaler2. Janganlah disamakan perancangan Allah dengan idea karut marut yang menjatuhkan maruah umat dan keindahan Islam. Lu pikirla sendiri!!

Dalam dunia (Malaysia jer kot?) yang mana orang menyokong penjimatan, menolak politik longkang dan berusaha menjadi rasional itu digelar macai, si macai ini pasrah menongkah angin, melangut ke langit, menadah tangan memohon pertolongan dan perlindungan dariNya. Ya Allah, kau beri dan dekatkanlah kebaikan yang terbaik untuk kami dan jauhkan kami dari keburukan dan kejahatan yang tersembunyi mahupun yang jelas nyata. Ameinn~~