March 28, 2014

Ceghita siries: Susahnya didik anak jadi orang!

Cakap macam aku ada anak pulak. Ok aku angkat tangan mengaku, aku kawen pon blomm... mana plak nak datang anak kan? Ni kalo mak2 kat opis tu tau aku tules pasal neyh tah hape2 lar derang nak label aku. Penyibuk? Buat pandai? Artificial concern? Arghhh pedulik kan!

Well, dowwari mamas, ni juz reaksi aku to another sad news for Malaysian (or juz Muslim Malaysian?). Pasangan parent Malaysia kat Sweden dah di proven guilty and are going to jail for at least a year, baru tadi news sebut kat Awani. Sedih la aku. Nak jaga anak elok2 pon kena masuk jail bagai uuuu... nanges!

Aku bukan penyokong abuse ke keganasan ke, definitely bukan hokeyhhh! Tapi aku percaya if kita nak besar jadi orang bukannya binatang berkulit orang, ada waktu kena learn the hard way. Buruk dan baik kena rasa. Dari kecik kena bagi paham maksud dosa pahala, kebaikan dan kejahatan, dos and don'ts sebagai anak dan insan. Pada aku lagi baik kena denda sikit dengan mak bapak daripada derang lambak duit depan muka tapi batang idong depa pon susah nak nampak. Tak paham la apa jenis human right law yg ada kat dunia ni, mak ayah yang mengandung n besarkan anak2 bertahun-tahun takkan takde langsung the so-called right to shape their own child? Darah daging sendiri kot. Lainla kalau jenis yg dok cucuh cigar, lenyek dgn iron or makan anak, yg tu memang wajib dihapuskan dari muka bumi.

Ape2 pon aku harap both parent and their 3 children ade kesudahan yg terbaik after musibah ini. Nasib baik dak2 tu da balik Malaysia, harapnya janganla pulak ade yg telebeyh mem'bantu' dengan mengapi2 budak2 tu sebagai sebab parent derang x benaseb baik. Harap jugak JKM pay special attention so budak2 ni dapat hidup dengan normal, bukan jadi 'local attraction'. Untuk the parent, moga ujian yg besar ni jadi pengalaman yang derang boleh guna untuk bangkit jadi ibubapa yg lebih hebat n mithali buat teladan anak2 depa.

Never forget our prayers.


p/s: Moga dak bucuk yg garang ni jugak membesar jadi anak yg solehah, taat dan bijak dalam kehidupan! Tak moh mengamok jerit2 yer cayunk~~