February 3, 2014

Jalan2 Utagha 2014: Gunung Jerai Kedah

Gunung Jerai. First time jgak aku sampai sini walopon everytime balik kampung mesti nampak gunung ni dari highway. Betaun-taun dok plan nak naik tapi baru ni je dapat naik. Better late than never dok? Kata adik aku ada waterfall kat gunung ni tapi skarang kena mintak kebenaran jab hutan if nak masuk. Maybe coz banyak accident kowtt. So akupun x la mengada nak pg waterfall tu dgn ade niece aku yg still baby ni. Tak pepasal kang haru!

Cam besa, pic speaks thousands of words. Aku pi time panaih tengari so pic pon terang semacam. Jom layann!



Muzium Hutan on the way naik puncak

Jerai Regency Hotel n Resort kat puncak

Aku rasa cam mistik jgak tempat ni, meremang je masa naik walaupun aku naik tu tengahari kul 11am da pun. Tak tau la adik aku rasa ke x dahla niece aku umor 1thn pon ikot sekali. Harap2 perasaan aku je heheiihee. Jalan nak naik gunung ni kalau dari exit PLUS gurun korang ikot je sainbod ke Yan, pastu nnt jupe sainbod Jerai Regency hotel yg 1-1nya hotel atas gunung ni. Pelik napa gunung ni popular tapi x develop, maybe sbb kisah2 mistik dia? Or developer x minat coz tmpat ni jauh dari KL? Ntah wallahualam... Aku rasa bagus juga xderla tecemar n jadi tempat maksiat uhuhuhuuuu

Selain kisah mistik, ada bukti pasir kata gunung ni dulu adalah pulau nama Pulai serai/jerai. Kononnya Merong Mahawangsa penah belabuh kat sini sbb tu ada batu bentuk kapal kt atas tu. Well aku x penah nampak coz x naik ke semua part kt puncak cth: padang tok sheikh (takut n jalan pon kecik gila!). Tapi logik juga if puncak Jerai masa zaman Pangea Super Continent dulu tu pulau. Maksudnya kedah n Malaysia bejuta taun dulu dok dalam ayaq laut la. Tapi manusia kononnya start ade baru sejak 200,000 tahun lepas. Raja Merong tu baru dalam beberapa ribu tahun lepas kan? Soo... cepat gila gunung and Kedah ni timbul dari laut......? Ok watever!