August 7, 2017

Pening Versi Denggi

Yoww people! I'm back.. and still alive. Salam sejahtera hendaknya pada kalian semua. Aku nak cerita kes aku kene demam denggi. Saja je join deme2 yang ramai dah dok kene kan.



Sebulan lepas, masa raya Puasa hari ke-4 aku demam. Start dengan pening kepala berdenyut2 lepas bangun tidoq, aku gigih pi beraya jugak. Time tu tuan rumah dah tegoq2 badan panaih. Aku siap warning awal2 kot terbagi jangkit demam aku ke tuan rumah dan isi rumah. Seb bek member lama, cool ja semua dengan mak dia sekali pon tak kesah. 1st rumah aku tibai makan lagi. Masuk 2nd rumah x berani makan, dah peliq rasa dalam mulut. Minum air kosong je pun rasa semacam. Habes rumah last, lepas solat magrib gagah try pi makan kat roti naan cheese leleh di Tandop, Aloq Staq. Saja promote, roti naan dia banyak variasi pilih ja nak mana. Tapi aku tak abes sebab tak betui dah rasa apa, surrender. Time ni aku asyik rasa nak baring landing ja tang mana2, janji baring bukan berdiri bukan duduk. Pelik sungguh cara demam tu sebab batuk selesema semua takdak. Ni ler first time aku kena demam yang aku nak pitam bila berdiri tapi malam dah baring steady atas tilam lembut pon tak boleh tidoq. Ohhoo seminggu kemudian baru tau rupanya denggi.. fufufuu

Hari second demam aku pergi hospital Kangar, dapat la ubat macam ubat demam tuhh. Jenuh aku nak xplen rasa demam aku sampai aku rasa Dr pon malas nak tanya. Sekali je dia tanya kalau area rumah aku tu ada denggi ke x so aku reply taktau sebab aku balik kampung bukan tiap2 hari. Then balik makan ubat, lepas 4hari demam aku kebah sendiri. Panas badan dah surut tapi ade selesema dengan batuk dan diarhea sikit. Tapi pening nak pitam tu setia ada tak hilang2. Abes cuti raya kene balik Kajang tempat cari duit, aku pon amek ler mc dekat klinik sebab x larat nak bangun gi kerja. Cemana rasa dia eh. Tidak ler manjang nak baring tidor jer, boring ya ampunn. Tidur pun tak lene, mata tutup tapi tetap sedar diri kira tau badan tak sihat ade yang tak kene tapi tak sure apakah.

Hari ke-2 (cukup 1 minggu aku demam) mc klinik refer aku ke hosp Kajang after blood test result tunjuk platelet count 48. Katanya sepatutnya kalau normal 200. Susut banyak la kot. Ntah ler kenape denggi ni kacau platelet. Sebab tu orang demam denggi kulit jadi macam ada ruam bintik merah putih tapi kat bawah kulit. Tak gatal pun so takyah sesusah garu. Platelet tu antara fungsi diketahui ialah tolong dalam proses pembekuan darah so bila platelet kurang lambat la darah nak beku kalau berlaku pendarahan kat badan kita. Tu yang ade denggi berdarah, maybe gila2 low punya lah kot platelet count tuh. Tapi doktor tak explain pun semua nih, derang busy tanya aku soalan berulang2 macam cross check kut aku menipu jek. Siap tanya exact timeline rasa sakit apa start bila pukul berapa hari ke berapa macam lah aku ingat semua tuh. Hantam sajalah bagi jawapan, aku dah tengah pening dengan duk dalam wad kecemasan 12 jam segala yang cemas x cemas jerit menjerit maki semua boleh tengok. Tu baru dok zon kuning, bukan merah lagi. Hihiihiii semuga aku tak perlu masuk wad kecemasan lagi daaa amiiiiinn.

Kul 4pm regis kat triage wad kecemasan, 4am baru pindah ke wad biasa sebab baru ada katil kosong, tepi pantry pulak tu. Takde tirai bagai, orang lalu semua aku boleh hai hai hai wazzup. Aku mintak takyah masuk wad sebab demam aku dah takde tapi doc tak bagi sebab platlet rendah. Yang lawakkk gila, esok kul 5pm camtuh aku discaj keluar wad ahahahaaa dah ape guna aku berazab lama2 dekat wad kecemasan. Doc kata sebab platelet count aku dah konsisten naik balik. Hrmm patutla dekat 10x derang amek darah haku dalam masa 25jam, sakit tau. Sepanjang dok sepital ada dua jenis ubat je doc bagi. Satu untuk demam biasa tu, satu untuk stop period. Denggi takde ubat ye, so far. Nurse pesan minum air je bebanyak so hobi aku kat sepital ialah pergi toilet sambil heret tiub IV drip pastu menyumpah2 sebab tiub berselirat kat tangan. Hospital bagi mc 3 hari tapi aku rasa 1 minggu lepas tu baru betul2 hilang rasa pening tak larat tuh. Aku takde minum sup ketam ke, jus betik semua tu aku just telan air masak/ kosong. Now, aku dah sihat insyaallah. Mekaseyh adikku dan suami sebab sanggup drive aku dari Perlis ke Kajang sebab kakak deme sakit. Tak terbalas jasa depa aih.

Dari hasil research wikipedia aku, virus denggi di seluruh dunia ni 4 strains atau pun jenis la senang kata. Yang popular kat Malaysia jenis 1 dan jenis 2. Dia ada jenis 3 dan jenis 4 dekat negara tropika lain macam amerika selatan dan afrika. Hampa pi lah baca kediri takpun tanya doktor/ med student depa tau kut. Kalau sapa dah penah kena jenis 1, pastu nanti kena gigit lagi dengan aedes yang bawak virus jenis 1 jugak, badan kita automatik dah boleh detect dan cukup imunisasi untuk lawan so demam denggi tu tak datang balik. Tapi mau kena jenis selain 1, haa hok tu lah yang dok jadi denggi berdarah idung, mata dan macam2. Kira kalau kena gigit second time dan seterusnya dengan virus denggi yang tak sama jenis, boleh dapat balik demam denggi. Pastu lagi tinggi risiko maut. Takut kan? HUhuu.. senang ja nak mati.

Cemanapun aku ni orang yang positip, sakit pun ada hikmahnya bukan semua benda tak best. Meh aku buat mende yang orang tak penah buat, listkan benefit demam denggi (aku tak suruh cari pasal bagi demam ye!):
1- Berat turun berkilo kilo sebab takde selera, deria rasa lidah tu caca merba semua food jadi taksedap. Tak caya try ler
2- Muka jadi licin and moist (bukan oily tau), kononya sebab kandungan mineral air drip sepital bagi
3- Akhirnya merasa mc sepital government setelah dekat 10thn kerja. Aik, inipun benefit ke? Mestila woi, aku tak penah lagi guna kuota cuti sakit gomen ke, beranak ke. Mc swasta pon tak penah kuota guna full. Rugi dowhh!
4- Dah sah! Aku takut jarum rupenye, time amek darah dok rasa seriau n jantung dupdap too fast too furious. Maybe sebab tu time health checkup aku BP selalu tinggi kot. Benefit ke? kekeee
5- Since aku terpakse minum lebih 3L sehari masa denggi, dah jadi habit sampai hari ni untuk cari bagi cukup minum at least 3L air kosong setiap hari. Since malas masak air and air paip pon berkarat, setiap minggu aku borong air mineral/minuman. Sape nak botol kosong untuk recycle mai ler amek!
6- Aku dah paham isu zon warna dekat wad kecemasan yang pernah viral tu. Aku jugak dah paham cemana stressnya kerja di bahagian kecemasan ni. So aku nak tabik spring ke staf2 bahagian ni walau di mana hospital anda berada. Cuma aku rasa x best bila staf2 di triage tu gelak2 kan aku yang boleh berjalan sendiri gi wad kecemasan tanpa orang papah ke ape sambil bawak surat refer dr klinik. Lawak ke orang ada surat doc tapi masih boleh berjalan? Dude, aku sumpah kau dapat denggi berdarah baru padan muka!

Ok abes dah aku membebel pasal denggi. Harap2 isu denggi ni ada jalan untuk selesai sebab makin banyak pulak kes jangkitan dan mati sebab denggi. Tak caya gi cek web KKM ler. Jangan pakai cream jer baru nak cek KKM. Semuge we ols sihat sihat sentiasa!

No comments:

Post a Comment