September 22, 2014

Jejalan Hong Kong 2014: Cari Hotel

Ada 1bulan+ agi aku patutnya gi Hong Kong, holiday merangkap adiah birthday utk diri sendirik. Hohohooo da 2 thn aku beramal bg adiah for myself. Loner da namo pun. Lasy year pi Busan, dis year g Hong Kong. If ade yg tanya tempat2 lain tu adiah ape? Tu adiah coz sakit kepala memikio masa depan. Nak benti keja balik kampong or nak stay jd professional la sangatt! yg haru biru buat keja dgn hati x tenang.


S3sungguhnya aku mmg x tenang jugak pasai Hongkong ni coz mama aku x sihat. Well hell yeah, dats a big deal yo! Orang lain pon ada mak n mak depa pon ada yg x sihat. Tapi orang laen tu anak yg soleh, tapi aku ni anak banyak dosa. Lagi pulak dulu masa abah aku pi, aku kat gombak. Balik utagha dgn bas coz student lg xdak det nk beli tiket flight, sempat jumpa tanah kubur je. Bayang sendiri je laa camna rasanya, toksah la aku ceghita panjang. So parent aku skang hanya 1, mama aku je. Nak gaduh, nak rindu, nak merajuk, nak mengada2, dengan dia ja. Maka layakla aku takutkan mau jadi apo2, aku x sempat balik.

Panjang sunggoh intro emo aku. Ya amfun! Aku nak ceghita pasal hotel yang aku dok godek2 di Hong kong. Setakat yg aku jumpa, memang mahai sungguh rate hotel walopon da tgok kt website2 booking, agoda, hotel yg besanya ada promo murah. Boleh kata yg paling murah pun harga still ataih 200 smalam untuk bilik ber2. Aiyok, kalah jepun la macam neh. Dapat tket flight da muroh cant3k. Mai hotel plok yg mahai x hengat. Aku nk amek hostel risau plok coz nk bwk bebudak umor 2thn. Boleh tahan gok perangai dak kecit neyh mau mengamok.

Aku dah ushar2 blog deme2 yg penah g hongkong. Tapi jelas nyata la deme2 ni semuanya stock anak2 toke balak takpon dato menteri. Or hasben or deme sendiri yang kayo rayo. Aku ni traveller jalanan je. Hobi, tapi tak bolehla mau hobi sampai perabeh segala duit secoet yg ada tukan. Tu membazir menonggeng namonya. Senang kata, tak buleh sangat la aku nak pakai tips2 blogger2 ni, x sesuai dgn bajet. Padan muko haku memandai beli tiket spontan.

Aku ade jugak tgok review2 hotel yg murah ala hongkong style, lingkungan rm200. Locationnya susah nak cari, share building dgn kedai, opis, rumah orang or pusat spa bla blaaa. Maybe dok tingkat yg ntah keberapa n kena share 1 lif je dgn penghuni bangunan tu, bukan penginap hotel je. Aduihhh da tebayangla aku bangunan2 sesak lagi penuh manusia yg selalu masuk list2 the crowdest place on the planet tuhh. Pastu plok kat lif banyak hoggers, ala2 penjual sobenir yg aku xsurela rega ok or mangkuk. Ni semua aku baca kat review, ramai plok tuhh yg review macam ni. Hurmmm belum sampai da tepike yg negatif. Camno nih?

Ada readers yg ade pgalaman g hongkong? Share2 lah sini mau sudi. Macamla ramai kan yg singgah membaca kat sini... hahahhh. Baekla nnt aku share lg ceghita pasal HK. Hokeyy bubaiii


No comments:

Post a Comment