June 30, 2014

Impian Ramadhan Lady 30an

Selamat berpuasa dan mencari keberkatan ramadhan semua! Tahun ni aku start bulan posa dengan x posa. Alpaham2 la nape. Nama pon pompuan kan. Macamanapon, tak bole guna alasan tu untuk x menambah pahala. Well, aku ni bukan muslimah sejati or alim pon, itu aku da lama tau. Evry year tanam azam itu ini, ade yg tebelangkai, ade yg terbabas, ade gak yang da capai pastu telepas. Isy isy isyyyy camno lah nak masuk jannah ni? Nak dapat tiket pon belom tentu..



So alkisahnya tema borak aku kali ni ialah~~~ teng tengg tenggg... azam ramadhan 2014! Apakah? Adelahh.. da tiap2 tahun ada azam, tahun ni mestila ade jugak tapi dikurangkan sebab tahun2 lepas x capai, so stres. Tahun ni biar impian tu sikit tapi fokus kasi lebeh untuk capai. Meh aku list:

1- Solat tarawikh tak tinggal
Taun lepas tinggal2 sebab x brani g jemaah sorang2 kat surau. Alasan umphh sangat. Taun ni if x g jemaah pon kena gak buat walopon solo.

2- Baca al-Furqan at least 1 hari 1x
Taun2 sebelum, target khatam 1 quran, aleh2 1tgh pon x sempat sbbnya lagi banyak hari malas dari hari rajin. Taun ni target je baca tiap2 hari, semoga lembut hati sikitt

3- Takde shopping raya
Siries.. xmau shopping raya. Window shopping ok je xpe kasi cuci mata. Taun2 lepas pon x brp nak shopping dah.. bujang kann. Serik da beli baju pastu x pakai coz jangok. La ni pakai or alter je yg mana ada. Senang, jimat, tenang hati.. ekekekee

4- Kuih raya buat sendiri
Ohh yeahh sbb da gatal beli oven kena lah guna kan. Kuih, kek, kerepek semua kena buat sendiri. If x sedap sendiri makan. Kalau sodap baghu kasi share makan reramai.

5- Toksah pi param - masak sendiri, maggi pon jadilah
Boleh kah yang ni? Semoga diri sendiri sudi. Maklumla virus rajin tu 1mgu sekali ja nak mai. Malasnya plak hari-hari ada. Seswai la takdak laki, xdak anak. And takdak mentua yg nak risik2 jeling2 menantu masak x cukop... If tak pi param, bole save banyak duit. Avoid kalori sekali hehehheee

6- Balik raya sebagai pemandu berhemah
Uihhh skema wa cakap lu! Yesz haku nak bawak keta slow2 coz tahun ni da 3x kena AES meaning da 900 aku abes bayaq saman gagagaaaa! Nangess... oklaa pandai buat pandai tanggung la kan.Ye x ye.. keter x sebis lagi. Berapa pulak nak abes ni?

7- Posa 6
Posa, posa, posa!! Ok ni azam syawal namanya tapi dah pahalanya pon banyak maka taruk jugakla. Honestly, seriously and truly haku tak penah cukup posa 6. Ade je benda bagi x cukop. Well, bukan salah sesapa, salah aku ja yg tak istiqamah buat ibadah. 

Simple2 je kan aku punya azam? Takdenye mabelles2 cam orang lain. Yerla aku stakat ni idop pikiaq utk diri sendiri jaaa so xyah nak beria2 macam yg dah ada family. Mana yg mudah, jimat, praktikal itew le yang aku sambar. Tapi yaka org ada family kena beria? Sesungguhnya yg beria2 tu pada aku, mak ayahnya tu bukan anak2 sangat pon. Bila anak dah besaq barula depa beria sbb dah diajaq dari kecik macam gitew. Ok peeps jangan marah arr. Kasi touching cket2 jer buat uji keimanan dalam bulan posa neyh. Tahan sikit noo...

Ok meh nak jentik sikit lg before aku adios! Nyam nyammm!!