May 30, 2014

Kenapa Nak Travel???

Tolakla travel pasal bisnes, haji/umrah or melawat sedara mara. Topik kali ni pasal travel jalan2 or makan angin. Pernah tepike? Or orang tanya? Or orang dok soksek belakang coz sokmo kuor melancong? Ada 2-3 org penah tanya aku, awat rajin sgt bejalan. Banyaknya duit, x menyimpan ka? Pastu awat dok pi certain2 negara banyak kali. Best sgt ka negara tuh?


Jawapan? Aku nak tengok dunia. Aku nak tengok kejadian alam ciptaan Allah dengan mata kepala aku sendiri bukan thru' google. Aku juga nak rasa sendiri benda2 istimewa yg konon2 ada kt negara2 luar tp xda kat Malaysia. Contohnya eficient transport system, street fesyen and mesin barang segera di Jepun. Da pegi n tengok, memg eficient gila transport dia tp yg lain tu okla.... huhuu. Nak tengok juga kesan perang n genocide. Contohnya rejim Khmer di Cambodia, memang sedih n x tekata gerunnya tahu ada manusia kejam yg x tepike pon wujud cara seksaan depa. Tambah plak tgok development n retis 70-an depa b4 perang tu lebih kurang ja taraf Malaysia time tu. Agak2 mau xda perang tu maybe da semaju negara kita kot, so jgnla pandang rendah negara2 pasca perang ni. Depa diuji lg berat dari kita.

Lagi? Aku nak tengok tempat yg x bole dterima akal. Dramatik sunggoh ayat. Contohnya dulu penah heboh taman tema pasal xxx kat Korea. Untuk orang yg x penah pg, mesti pike kat situ tempat orang dok tutttttttttttttttttt berjemaah kan an ann. Salah besar tu weyy. Tempat tu kira macam muzium, seni and sculpture exhibition je, tapi pasal tutttttttttt la. Xdak sapa pon gila nk buat xxx dlm tuhh. Orang Korea ni masih kuat dgn adat timor lg, public xxx tu kira taboo. Jgnla nak harap depa tutop aurat mcm kita, depa bknnya Islam pon. Pada depa badan manusia tu unik, misteri and seni so universiti art projek buat sculpture/patung x pakai baju. Lagi satu tempat macam ni kat Europe pon banyak. Serata dunia ade je exhibition pasal human reproduction and mating yg trang tang tang tunjuk. No hal. Depa kata tu education!

Feveret aku bila g travel luar ialah compare negara luar dgn Malaysia. Aku kira aku benaseb baek coz jumpa positif point lg banyak di negara sendiri (well macai memg pike camnih kan?), tapi opkos ramai kaki jalan lain lebih point kat negara luar. Nape aku berat kat negara sendiri? Bab teknologi n kebersihan kompemla kita kalah dgn negara maju. Tapi bab perangai, pada aku setara je. Orang sombong n x berakhlak ada di mana2. Orang baik dan sweet pon sentiasa ada. Orang Jepun n Korea mostly xreti english tp sgt berusaha besembang n peramah compared dgn omputih yg opkos la speaking tebal punya tp malas becakap. Maybe english haku fail lol lol lol punya kot. Di negara2 jiran pulak, aku notis pegawai2 kt epot, bank, opis mostly garang n arrogant tapi staf2 yg bekait tourism mcm kaunter tiket, peniaga, pelayan restoran semua baik2 belaka.

Bab harga pulak rata2 yg aku pengalaman aku lg mahal. Minyak, makanan, sobenir, transport, tiket masuk. Ok Bandung mmg heaven punya murah nk shopping tp mknan n minyak dia lebih kurang dgn Malaysia. Tiket msuk pulak 5-10x ganda mahal untuk foreigner. Ada negara yg shopping murah tp nak kena sengal urat dulu bergaduh baru bole dpt murah. Kita anggap jenayah kat Malaysia rate tinggi padahal kecuali Singapore, crime rate kat negara Asia mostly lebih kurang je. Scam, pickpocket, bribery, petty crime, mana-mana negara membangun pon ada prob yg sama. Xyah buat teruk! Kat South Africa lg teruk n kejam jenayah depa.

Jauh nau aku menjaja. Ok anti klimaksnya, pergila jenjalan kalau ade duit lebih. Bukan nak suruh perabih duit or belagak ade duit tapi untuk tengok sendiri orang dan dunia luar. Macam tu baru tau takde ape yg pelik sangat dalam dunia ni. Macam tu jugak baru paham yang Malaysia ni segala2 pon average n biase2 ja. Takdak yang paling lebih or paling kurang. Dok kata 'only in Malaysia' tu amatlah tetonjol kekampongan si pengata tuh walopon asal KL hihikss...

Pointnya pergilah melancong walopon dlm negara (point cr la sendiri kuang3).... itu je!