November 16, 2013

Pinjaman Bank: Pilih Islamik ke Konvensional???

Mestilah Islamik kalau bagi orang Islam cam aku kan kann kannn??? Coz if pinjaman yg tak Islamik ade unsur riba', kena bayar bunga bagai. Tu semua haram dalam Islam coz bagi untung sebelah pihak kat Pemiutang je. Yang Meminjam tu plak terbeban kena tanggung kos bunga yang sama harga dengan jumlah pinjaman. Betul kan? Mesti semua muslim readers pikiaq cenggini gak kan. Aku ponn...


Sekali lagi aku nak sembang siries walopon x brapa nak kena mengena pon dgn keje aku. Patot kena siapkan paper utk present next week tapi aku berubah ati ke blog ni plok. Lantaklaa! Aku tengah ushar2 pasal pinjaman perniagaan sbb ade sorg member ni tgh carik2 info, nak wat bisnes besau agaknyer. If juz online2 tu xderla perlu pinjaman sangat kot kan. Ye ke?? Ntah haku x penah buat bisnes. So bile aku compare2 loan2 ni seme, aku perasan ade yg konvensyenel, ade yg Islamik. Alaaa sama la cam nak buat loan rumah ke, kereta ke personal ke. Pepandaila korang pilih nak yg mana kan.

So bila dok tengok rate interest and term2 yg memacam tu, aku tepike bab Islamic loan. Ade someone penah komplen dolu ape beza loan Islamik dengan biasa coz samo jugak ada interest yg kekadang lagi tinggi dari loan biasa. Seingat aku, aku gelak je time tu coz x penah lg buat loan so x paham. Kendian bila sendiri tekena, aku gelak jugak coz siriesly ape bezanya? Takkan sebab pakai loan nama Arab dan tak guna term 'interest' maka terus jadi Islamik kot? Or sebab ade proses akad yg 2-2 pihak setuju segala term2 n agreement maka da kira lulus semua requirement dalam Islamic financial transaction? Or sebab bank yg berkenaan tu ade istilah '...islamik' kat nama dia?

Ergghhh.. truthfully aku pon tak tau! Siapa tau bole share2 bagi pencerahan kott. Biasanya untuk Islamik loan, bank dengan kita awal2 kena setuju jumlah pinjaman dan jumlah bayaran balik. Contoh if sekarang pinjam 35000 hengget, after 20 years jumlah bayaran balik ialah 75000 (contoh semata2 ye). Lepas setuju melalui akad, dah x boleh ubah2 kecuali lah ade berubah samting kat regulation BNM or bab2 ekonomi negara ke ape bende ntah yg aku xsure jugak. Untuk kes aku ni yg telebih rajin, aku kira balik jumlah interest dari harga yg kena bayar balik tu and perasan rate tu lagi tinggi dari loan biasa. Kalau guna contoh kat atas, loan biasa kena bayar balik total 62000 je. So soalan aku yang seterusnya, kat mana yg kata tak boleh guna loan bukan Islamik demi nak jaga kebajikan semua pihak kalau bebenonye yg Islamik punya lagi tinggi? Pada aku bunyinye macam aku nak ke tak nak, kena gak setuju untuk bayaq balik lagi mahal sebab semua tu da ikot hukum syarak x macam loan biasa walaupun murah sebab derang pakai interest. 

Aku xde jawapan bagi soalan tuh tapi kesimpulan aku, kalau setakat pakai je nama Islamik tapi x ikot pon tujuan sebeno hukum n garis panduan yg Islam letak maka apa guna? Kononnya xde unsur2 syak sebab semua dah jelas dalam term n agreement tapi bayaran jauh lagi mahal. Macam menipu je pastu nama Islam gak yg burok. Padahal hukum2 bab muamalat n ekonomi dalam Islam dah letak cantek siap jelas lagi bersuloh kenapa riba' ditolak dan diharamkan. 

K laa pajang nau entry ni padahal soseh je. Harap xder la sesapa yg keje bahagian Islamic loan or banking terasa pulak huhuhuhh!!...