December 15, 2013

Beijing Backpack Dec 2013: Panjat Tembok Besar di Awal Winter

Tu tajuk bila xde idea and mood nak blogging. Tapi sebab takut nanti lelama x hengat ape jadi masa kat Beijing kenalah aku tulis jugak summary tempat2yang kitorang pegi. Mau ghajin esok2 aku buat entry specific tiap2 tempat yg aku pegi. Mau x ghajin maka ni jer last entry pasal trip Beijing. Moga aku ghajin la kan, puh-puhhh!



FYI, aku pegi ni backpack yakni tak guna tour agent since aku cemuih dengan shopping benda2 x guna dan menyusahkan idop. Lagi pulak macam entry lepas aku ade bitau banyak cerita x bahek dgn tour agent kat beijing. So aku memang jejalan sendiri kecual yang jauh2 cam great wall tu aku amek driver, 1hari per kreta 350 hengget coz distance dalam 100km and driver english bagus. Aku kalo buleh nak syor kan sesapa nak g sana baik pg sendiri tapi masalahnya orang Beijing telampau fail cakap english. Lagi teruk dari Korean and Japanese. Basic tourist word macam map, airport, train, station, shopping pon x tau langsung. Hopeless so if korang x yakin, amek je la tour dan bedoala bebanyak x kena tour yang karut marut. Peniaga je yang mostly boleh speaking, orang kaunter train, airport or tourist jgn harap. Shopping wise, aku x rasa harga super murah, setakat boleyh dibeli jer la sambil test skill bargain sampai kena maki hamun gahahahhh..

Ok sila ushar tempat2 yg aku da pegi masa kat sana!

Day 1: Arrival, National Art Museum, Beihai Park n Bell Drum Tower, Wangfujing. Donghuamen

Day 2: Tiananmen Square, Forbidden City, Jingshan Park, Yashuo Silk Market


Day 3: Ski Huabei, Mutianyu Great Wall, Huanghuacheng Great Wall



Day 4: Moshikou morning market, Chuan Di Xia




Day 5: Summer Palace, Xidan


Day 6: Dongsi Mosque, Temple of Heaven, Hong Qiao Pearl Market, Olympic Park

Day 7: Malaysia yeahh!

Cam bese arr blog ni pepandai rearrange gambar2 aku da letak leklok, tu yang beterabor. Layan aje ler. Bila da susun2 gamba baru pasan banyak betul tempat yang xder pic pon ahahaahh! Xdekla bukti yang aku da pi tempat2 tu kan. Lantak la. Yang pasti, aku da jejak kaki ke China dan 2 Great Walls. Nape 2? Kalo korang tak tapi nak tahu, Great Wall tu banyak bahagian, banyak nama dan banyak pembuatnya. Dan tak semua bersambung pon. Sila2lah google kisah benau pasal Great Wall nihh.

Hokeyy, sambung lagi entry seterusnya mau aku ghajin. If korang ghajin bole tgok balik entry tips before nak pi beijing. Assalamualaikum!