November 7, 2013

TIPS for Lone-Traveller: Camera Selfie Janji Pic Puas Hati~~~

Actually aku x penah lagi pegi trip lone ranger style walopon dok teringin dari dulu lagik. Sebabnya aku x yakin dgn safety n penerimaan local people lagi2 aku bertudung yg memang xkan buka2. Aku penah beli flight tiket dgn azam nak travel solo tapi bila aku btau aku nk g jjln tarikh sekian2, mesti ade je korum yg nak ikot so aku xde can la travel sorang2. Tapi... masa pg training or conference, merasa jugakla aku jalan2 sengsorang coz selera sightseeing x sama dgn orang lain. Depa nak g tempat berekon, stabak, hadrok kefe bagai tapi aku nak gi bukit, tasik, temple and istana lama so berhaluan lain2 hahahhaaa! So ada pengalaman ciput la jugak jejalan sorang2...



Pada aku, perkara paling bagus ade teman berjalan ialah ada orang boleyh tolong amek gambor so bole posing2 maut, lompat sana, terjun sini. Tapi kena genap la, ber2 ke ber 4 ke ber6 ke. Kalau ganjil biasanya aku laa yg tukang snap xpon tukang tunggu, tunggu, tungguu. Kalau ini keadaan korang, maka cuma satu je pilihan korang ada. Keluar je dari group korang yg tak membantu tu and layan je self camera! Xyah dok malu, x kenal pon orang orang kat situu. Lagipon orang paham je, tourist seorang diri ni memang kena berdikari n pepandai sendirik janji selamat n x susah sesiapa. Bukan self camera yg dok buat muka babyface bobo, jeling2 macam cantek macam cantek je n pouching gwiyomi bagai tu ye! Kena tampaq aku tolong gelak. Tolong tambah penampaq pon aku bole je...

Cara2 amek pic sendiri:
* Kamera mesti ade mode self-timer
* Bukan pegang dgn tangan ye.. korang kene cari satu tempat yang boleh letak kamera. Tiang, pasu, batu, palang besi, pagar, dinding dan ape2 yg muat nak letak kamera bagi menghadap korang. Jangan sampai rosak/pecah/kendur plak tempat yg korang letak kamera tu!
* Punca cahaya - matahari or cahaya kena dok belakang kamera. Kalo x muka putih melepak buh cream 2inci pon jadi hitam legam
* If guna compact camera, boleh beli abah-abah yang boleh pasang kat kamera n ejas posisi kamera kasi nampak model yg nak posing tuh
* Ade juga kamera yg korang bole beli bende ape ntah yg bole snap gambar dari jauh xyah pakai timer. Cam remote control tuh
* Bila da jumpa tempat letak kamera tu, snap dulu satu pic so boleh tengok ape je yang lense kamera tu capture. Dapat ke tak bende yg korang nak bagi masuk dalam gamba tu
* Kalau korang nak background pemandangan, korang pastikan pemandangan tu dulu cun2 masuk dalam pic. Pastu baru cari point kat mana yg korang patut berada supaya badan korang pun cun2 masuk dalam gambar tu tapi tak lindung pemandangan. Agak2 la tinggi korang dengan tempat tu ye.
* Kalau nak capture pemandangan yg saujana jauh, letak kamera tempat tinggi sikit. Kalau objek yg dekat2 tu x payah tinggi kecuali objek tu memang tinggi.
* Dah set semua, jangan lupa plak set timer and berapa kali pic tu nak amek. Buatla 3x ke 5x ke, coz bole pilih yg mana paling cantik or x jadi. Pastu tekan butang snap and larik ke point yang korang da target tu!!
* Pose, pose, pose!
* Cek tengok ok x ok, mau x ok ulang la balik step2 kat atas gahahaaaah!

Sebab-sebab amek pic sendiri:
*Gambar sharp sebab xde motion blur sbb tangan gegar!
*Boleh trial n error banyak kali sampai pueh hati. Mau partner korang agak2 masam x muka dia mau suh try 100x??
*Lagi-lagi lah mau partner korang tu jenis x reti amek gamba, tepotong sana, telindung kat sini. Asal amek je mesti nak orang kat tengah, mesti muka kena hala ke kamera. Pastu gelap coz x reti ejas kamera ikut lokasi cahaya
* Lagi natural coz boleh candid yang da prepare before candid!
* Malu/Malas nak mintak tolong orang len amek kan...
* Dah kata jalan sengsorang!

UPDATE 2014: Tahun ni dah glamer orang dok pakai monopod tu, so apo laie belilah satu or banyak2 pon

Ok, aku x kater confirm perfect pic yang amek sendiri tuh tapi ikot pengalaman aku memang puas hati. So boleyh try la kalau ade sesapa yg dok travel tapi pic sendiri cam x banyak tu. Asek2 pic pemandangan kann!