June 25, 2013

Melbourne 1.1: The Great Ocean Road and Great Nausea

Mengantuknya! Tapi kene gak post entry ni, mau tak ntah taun bila baru mai teringin nak post. Aku pecahkan entry kat Melben ikut hari cos cam banyak plak cerita or pic untuk tiap2 hari tukan. So 1st day buang masa dalam flight je so xyah citer laa. Kesah kat epot dah masuk dalam entry lepas. Alkisahnyer entry ni citer pasal 2nd day kitorang kat Melbourne yakni jejalan kat Great Ocean Road. Pueh hati gila la aku coz dah lama aku aim nak sampai sini. Alhamdulillah da sampai, oh yeahhh! Tapi....:((((

Hujann!! Musim kat Melbourne time nih sangat tak best coz sangat super duper sejuk dan hujan memanjang. Kekadang lebat kekadang renyai2 je. Tapi sepanjang2 pagi tu memang ujan memanjang, boleh tengok dalam pic yang blur and kabur kat bawah. Mood aku ponn da macam hujann gakk.... Layan la picc nu haa


Basically gambar yang ade statue orang penyodok tulah tempat bermulanya Great Ocean Road (GOR). Sebenarnya jalan yang sangat panjang kat tebing laut jer. Panjang tu bermaksud berjam2 jugakla dok nampak laut dengan wave yang sangat owsem aka kuat and boleh makan orankk. Wajibla kan coz ni memang antara tempat famous untuk sukan surfing. Aderla 2-3 surfer tengah cuba naseb tapi sebab ujan aku just mengintai dari dalam kereta jerr. And GOR ni jugak walaopon tak tinggi cam balik pulau tu tapi jalan dia berliku2 yang bapak mantap gak laa. Mama aku siap muntah bagai. Aku dgn member pon mual semacam jugak tapi coz nak control macho punya pasal, tahan jerla. Bila x tahan ktorg berenti tengok view walopon ujan. Kalo muntah kang mesti lagi tambah mood hujan aku. Yang peliknya bro kecik aku and 2 org tour guide ktorg cam immune plak xde pening ke haper. Ciann mak aku.. 

So aku nak bagi petua yang aku x jupe lagi dalam memana blog. Tips nya kalo trip korg cam ramai pompuan tu, bersedia lah untuk pening and mual di GOR. Guide ade bgtau 2 mgu before us, derang bawak dlm 10 org student UM pg GOR, yg pompuan semua muntah. Hahaahh!! Nape pompuan je??? Aku x tau. Pastu kalo korg suka tgok scenary better xyah sewa kreta coz kalau tgah drive cemana nak layan tepi laut yang cantik tu kann. Terpulang kat korang, boleh jugak kot kalau buat shift driver. 2-3 jam nampak laut muak jugak aku raser. Sepanjang GOR ni belambak stops untuk lookouts so korang just alert and pilih nak benti kat mana. Main attraction GOR? Opkos la 12 apostle yang famous tuhh. Bila dah femes, manusia pon sangat banyakk. Pastu awal2 GOR tu xyah benti banyak or lama sangat coz nanti kat ujung2 da nak malam kang banyak stop wajib yang korang x sempat. Cam ktorg coz pg time winter, subuh kul 6am tapi magrib kul 5pm. Siang pendek so kitorg stay kat GOR sampai lepas Magrib gara2 nk tgok gak satu tempat ni, aku da lupa nama tapi yg last 2 pics kaler dark blue tu. Rugi woo kalo x tgok!

Hokeyy itu aje ini kali, laen kali siri 1.2 dekat Melbourne CBD plakkss. Aku xtau naper pic2 aku ke kiri ke kanan cam x semenggah tu tapi aku x bekenan pic aku makan space banyak so aku letak le sebelah2. Kalo pening g jumpe doc ekk.. Adioss folkss!!

No comments:

Post a Comment