September 8, 2011

Balik Raya ~ Tayarku Pancit

Nak citer sikit pengalaman aku tayar pancit after 3 tahun ulang alik Kangar - Kajang. Sekali jer aku pernah kena, tupun bebaru ni time balik raya. Aku ni sama jer cam pompuan lain, tau bawak keter, tau pegang stereng and opkos tau gak kat ner letak tayar ganti dengan tools nak tukar tayar kat boot aku tu. TAPI..... aku tak nak try tukar tayar selain dari menengok orang lain buat dengan khusyukkk. So bila time jadi kat aku, memang meroyan la tambah aku sokmo balik kampung sengsorang. Selalu aku tibai balik waktu malam tapi masa jadi ni seb bek aku balik siang trang tang-tang. Takyah la nak takut orang buat khianat kan kan kann.

So ceritanya, aku baru lepas plaza tol Sg dua yang kena amek tiket transit ke Utara tu. Tut tutt tetibe ada bunyi semacam yang aku tak nah dengar kat keter aku. Maklumlaa first time tayar keter aku pancit so aku ngaku memang tak kenal cemana bunyi nyer, OK? Memula aku ingat enjin yang buat hal coz enjin keter aku ni IMF nyer ade bunyi spesel lain macam sikit, enjin Campro yang tebaek la katakann. Pomen da bitau kalo tak tuka awal2 sampai masa conpem ade masalah punyer dgn enjin tu cuma aku tak tau ape masalah jer. Tapi sebab aku malas nak korek sribu hengget semata nak cure enjen aku tu makanya and so and so aku bior je. So bila bebunyi tu selamba aku tak slow pun keter coz kononnyer nak cepat2 benti kat RnR. Tak rasa langsung pun tayar gegar ke pelik ke, dan paling penting maneuvering still cam biasa. Bila slow baghulerr aku tau... da gelong tayar aku rim da melekat dengan tar jalan. Cheezy wedges! Tayar baru kowt, aku tukar sebulan lepas jer.

Seb bek aku gelabah seminit je. Pastu aku call insurans nak tanya cemana kalau tayar and rim aku rosak bley insured ke. Well, memang aku tak tau so aku tanya la tak salah kan. Yang bestnye telefonis tu terus cakap sila call plus di 1800880000, mentang2 aku kene kat PLUS kan. OK fine, hamba menurut saja then aku pon blaa blaaa dengan telefonis PLUS plak. Setengah jam aku tunggu PLUS tak datang2 sampai abes manual kereta aku study baik punyer, ada lah uncle India dari arah opposite ni sanggup benti kete redah ujan rintek (je...) mai tanya problem aku. Tegezutt orang ketuk tingkap time aku tengah layan mp3 coz boring tunggu brader plus tak mai2. Manyak thank you la uncle tolong ganti saya punya tayar. Nasib bek you datang sorang2 kalao reramai conpem saya say no punyer. Caj 20 hengget tu kira upah duit rayo je laa. 

Sambung cerito, elok siap je uncle tu ganti tayar si orang PLUS tu pun sampai ler. Cam sia sia gak arr, tengok muka cam tak puas hati je bila nampak uncle India tu. Agaknyer kalo Plusman ni yang tolong berapa kene caj hek? Mak aku kata lagi berganda, nauzubillah kopak den. Supaya tak sia2 derang datang aku pun tanya la kalau buleyh aku nak claim since tayar tu berlubang besar tapak tangan and aku risau rim da bengkok. Dorang pun suh la aku g opish PLUS area Sg Petani untuk report. Sampai sana plak derang tanya ada amek gambo tak sebelum tukar tayar or ade wat report polis ke tak. Kuikuiii memangla aku ingat dan nak wat semua tu kan an ann... Senang kata aku cancel la nak isi borang claim PLUS and terus pi kedai tukar tayar, bagi pulak 150 hengget det rayo kat lengchai kedai tayar. Tambah semua belanja aku balik kampung ada la dalam 300 hengget lebih aku melabur atas jalan. Tebahek deii!

Tu pengalaman aku, korang yang pompuan2 tu takde ker kekisah yang best2 pasal keter korang wat hal? Adik aku penah kene ketuk sampai 600 hinggit pasal problem skru hape ntah kat tayar gak. Member hawa aku plak penah abes minyak kat time stranded kat area bukit mana ntah, dia dengan anak kecik je plak tuh. Hehehh mesti gabra tahap dewata time tuhh kan. Tapi kalau selamat, boley arr kite gelak2 bile teringat balik. Tapi beringat2 la ade yang kurang bernasib baik, jatuh di timpa tangga berkali2. Kalo rasa jalan jauh baik ade lelaki afdalnya muhrim teman sekali. Bab2 pomen ni plak aku rasa cam nak amek sijil kemahiran mekanik jer so at least buleyh tolong diri sendirik. Skunk paip ekon plak bocor, nak kopak berapa det lagi p sebis proton, MAK AIIIIhhh.... Tensen, tensen! Takde kereta susah, ade kereta pun syusyah gakkkk. 

OK arr aku x ske layan sakit kepala ni. Jom gelak2 plak. Kat bawah ni pic2 lawak perangai and freak accident kononnye buatan kaum hawa. Konon sebab aku tak sure betul ke tak semua ni pompuan yang buat hal. Layannn je arr...



Tau tak korang kat Terminal Bandar Selatan ada car park khas for women yang dicat kaler ungu? Haa..... ok aku baru tau, ok?

No comments:

Post a Comment