September 8, 2011

Aidilfitri ke-27

 Ataupun maybe yang ke-28 kalau campur time dalam perut my momma. Selamat Hari Raya Aidilfitri semua. Sonok tak raya korang? Mesti arr kan... Jumpa banyak orang, yang kenal dan x kenal, yang jauh dan dekat, yang ingat dan yang lupa, yang kawin dan yang bujang, yang sakit dan yang sihat walafiat. Macam2 lagi boleh jumpa. Fesyen baju, makanan, perabot, cat rumah, kereta, motor, perhiasan kalo buleyh semua yang baru and latest2 punyer kan. Dalam masa 30 hari ni buleyh arr save sikit duit makan coz tiap hari ade open house. Janji kene rajin menziarah pasti perut kenyang.


Siapa kater budak2 aje yang sonok beraya? Sama jer orang dewasa pun. Lagi2 taun ni dapat duit raya from kerajaan. OK, soriler kalau korang tak rase centu tapi aku besyukur je dapat free2 jer bende yang aku tak mintak. Coz tak macam sesetengah urank, raya aku tak la semeriah mana pun. Raya pertama je pekena baju raya, hari2 seterusnya bantai jeans plus t-shirt je. Salam2, minta ampun maaf and menziarah2 semua aku pulun time first day jugak. Masuk hari kedua da takde perasaan raya dah. Dahla duit raya aku lupa nak bagi, selamat!! Sib baik aku solo lagi xyah nak prepare tuk anak ke hape. Kalau bukan sebab ramai sedara datang umah, memang habis time malam raya dah raya aku. Padahal taun ni paling tamak baju raya sampai tiga, pakainyer satu jer huhuhhh! Tobat taun depan xyah da baju raya.

Pike2 balik, bile time paling seronok untuk raya taun ni? Skunk dah hari ke-10 or 11 kot. Aku lum g mana2 open house lagi coz mama aku bagi amaran maut, x mau gene obese dalam famili, aduuhh!. Terpaksala aku aim buah oren and neslick je untuk lunch. Dalam mimpi.... So seingat yang aku ingat paling best time bukak posa dgn pamily start hari ke-26 posa. Maklum laa aku ni kat perantauan bke posa sorang2 je, time shopping kat bazaar je g reramei. Balik kampung, wajib pg bazaar kola perlis petang2, rembat ayam golek, terawikh sekali jer dgn famili and telepas sahur coz x kunci jam. Kendian sibuk2 beli barang nak buat kueh raya and BBQ for last day bke posa. Kambing tuhh.


Taun ni sempat tolong balut ketupat daun palas. Ketupat anyam memang x penah aku tau cemana nak wat. Sempat gak belajar pemende tuh ketupat jantan and betina. Hehehh lawak gak orang dolu2 nih wat perumpamaan. Aku tak kira, janji x masuk air, nampak cam ketupat and boleyh makan maka ketupatlah ia. Kendian collaborate dgn sis bakar kek kopi segera resepi sendiri, semua orang puji sodap so mantap lagi ilmu membako kek aku. Try buat hazel london dgn kuih aiskrim, tak jadi cam original sebab resepi xde so jadi resepi tuang try2. Jadi biskut mozarella era baru and hazel bintong cair. Lepas tue tunggu pengumuman raya kat TV3 tak kuar2 sampailer Najib berucap baru paham2 sendiri raya jatuh hari apo. Haihh... betul la, cam x best plok bile tau Ramadhan da abes coz taun ni kita puasa 29 hari lagi. Nape yer, cam sedih plokk. Sindrom tekena virus tua ke?

No comments:

Post a Comment