January 15, 2015

Solat: Jangan Tinggal Walau Berkelana

Tak ramai blogger yg becerita pasal solat bila mengembara. Tapi aku pasti rata rata yg biasa berjalan jalan di luar negara pasti ada waktu yg terasa ada halangan untuk bersolat. Lagi lagi la kalau pi negara bukan muslim. Walaupon negara2 bukan muslim ni dah banyak yg buat kemudahan bilik untuk bersolat (biasanya bilik dipanggil 'silence room' yg berkongsi dgn agama lain), tapi biasanya terhad di kawasan utama je. Kalo jenis yg suka cari pasal pi kawasan2 luar bandar, memang mimpi nak jumpa tempat solat. Nak balik solat kat hotel pon ada waktu x sempat kalau jauh.



Apa patut buat kalau takde tempat nak solat? Orang melayu macam aku ni dah tebesa diajaq dr kecik, nk solat kena dlm bilik, ada sejadah, pakai kelubung putih. Mak pak aku x penah ajaq solat pakai baju tshirt ja dgn tudung. Ataupun pakai kelubung kaler macam2. Nak amek wuduk pulak mesti kat pancuq bukan kat toilet. Tapi Alhamdulillahh mak pak aku izin aku tengok dunia n belajaq sendiri. So aku paham sendiri apa yg Islam dah garis, dengan tradisi orang Melayu punya cara yg xde salahnye, cuma x praktikal pada semua situasi.

Ok da ke laut da aku. Point aku sebenaqnya mudah je. Kita bole solat pakai apa pon janji bersih, tutup aurat, x ketat dan x ganggu tertib solat. Plus jgnlah pakai baju n accessory berlebihan, berbunyi2 dan ada gambar binatang or simbol agama lain. Kendian solat di mana2 pon bole janji bersih dan bukan rumah ibadat agama lain. Dekat mall or restoren boleh cari sudut2 bersih yg xde orang lalu lalang, juz pastikan mnta kebenaran kalo dalam bangunan. Kang x pasal2 kena halau dgn guard. Aku prefer dekat outdoor, bole cari tempat lapang yg muat untuk solat. Beringat juga, hormat tempat orang. Dekat malaysia kaki basah2 kita terus main masuk tempat solat. Kat tempat orang fikir2 la dulu.

Kalau kita terbiasa tukar baju lain untuk solat, then bawakla 1salinan baju masa kita berjalan2. Kalau takde bilik untuk solat, cari tempat yg sesuai. Hampar kain, kertas atau ape2 alas kalau perlu. Jangan guna alasan qada' sebab was2 nk bsolat sebab baju x salin or takde tempat. Setahu aku cuma ada 2 sebab dibolehkan qada' solat yaitu tertidor atau terlupa. Kalau salah, betulkan aku yek.

Masa di Aussie, aku penah solat atas pasir pantai beralas suratkhabar. Di Beijing, aku curi2 solat kat taman Beihai atas laluan pejalan kaki penuh debu, guna mafela buat lapik. Tetoleh toleh sorang pakcik yg tengah jogging. Pelik benor teknik senaman kitorang agaknya. Di jepun, penah solat tepi sungai dan belakang toilet. Dekat Korea baru2 ni hampir nak ajak solat atas salji, nasib baik member aku berani mintak solat kat bilik management tempat tu. Sambil solat sambil diperati dengan muka pelik oleh orang2 Korea. Ada juga yg faham bila sebut muslim, alhamdulillah la yg tuu.

Maybe ade yg risau solat x khusyuk di tempat2 yg aku sebut kat atas tuu. Tapi bagi aku, sangat puas rasanya dapat tunaikan kewajipan tambah2 bila ada cabaran. Khusyuk x khusyuk aku xbrani jamin, coz ada waktu juga terdetik risau dalam hati kot kena halau. Contohnya di China, x boleh buat xtvt keagamaan secara terbuka. Mau kena tahan, gila x risau? Negara komunis kott. Tapi apapon tawakkal aje

No comments:

Post a Comment