January 13, 2015

Kesah Mamat Kpop dan Cek Mek Melayu

Tak surut surut lagi bab ni, setakat hari ni tanggal 13 Jan 2015. Terbaek betul la, opening tahun 2015 ni semua kesah kesah tak best. Walaupun kesah jalan2 Korea aku boleh tahan syiokk tapi balik2 je terus timbul isu retis n peminat Kpop ni terus aku rasa x best. Tak berani aku nk citer2 panjang episod winter sonata aku, karang ada pulak puak2 yg fitnah aku ni pon layan lentok dgn mamat kpop. Dahla g Seoul tu mcm balik kampung dah bak kata dak opis aku. Aii, takut orang mengata ke? Macam aku kesah...!



Aku tanak debate sapa salah sapa betol. Memasing ade point sendiri, x abesnya nak kata mengata. Cuma nak ceritanya, aku pon layan lagu n drama Kpop ni. Sobabnya kalau tolak kiskis, drama depa kekadang lg banyak pengajaran n teladan. Drama kita tak abes2 nak nangis peluk nangis peluk pastu aku x paham pon motip cerita. Kiranya nak buat camno, dah suko? Memang kalo based on appearance kt on screen, retis kpop ni memang tesagat hati punya la hensem dan comel lote. Kadang laki ke pompuan pon aku udoh kompius, mekap gincu blusher segala tebal macam salji kat taebaksan. Tapi, bukak la mata, luaskan minda, cerahkan hati. Semua yang putih tu ade sisi gelapnya. Tengok jauh2 udohh, toksah la di pegang2 di peluk2 bagai. Gelii nengok eiih!

Lepas ni, mesti ade possibility retis Kpop x berani dah mai sini. Kalo mai pon, program tetutop yg kecit2. Bagus jugak tu kan, kurang la sikit program lagha. Sapa nak layan konsert kpop, silalah ke Spore/Thailand/Indonesia. Aku kalo ikutkan, tak salahkan budak2 grup b1a4 tuh coz game kiskis tu memang dah besa sgt bila derang buat event. Dalam running man tu pon ada game cenggitu. Maybe xde yg bertudung dlm RM kot so x riuh. Bagi aku takde pun isu cabul, they were playing games yg pada derang normal. Takde tanda2 pon yg fans bertudung tu kena paksa main. Patutnya yg Muslim dan tau hukum ni, bole je tolak main game tu. Lagi senang, toksahla naik pentas tu kan. Takkan kita harap non muslim pulak beria ingatkan kita benda yg Muslim boleh n x bole buat?

Harapnya jangan isu ni di politikkan, udah ler. Padohai buih2 politik tu da ade yg mencocoknya. Frankly, aku x rasa bila retis Kpop datang sini bantu ekonomi negara pon. Lagi banyak duit abes ke depa ader. Lain la kalo retis kita pon ade market kat sana. Tu baru win win.

Untuk fans2 Kpop tu, besala jiwa muda remaja kan. Orang len minat metallica la rihanna la lady gaga bagai xde pulak nak riuh kan. Padahal maksiat sama taraf je. Dedah sana, buka sini. Budaya songsang ada, senget pon ada. Sonang cerita, nak minat apa or siapa pon berpada pada. Cukuplah layan kat tv, radio n internet tu. Dah cukop banyak n lagha dah. Lagipun apelah yg nak diperabeh sangat duit tu gi fanmeet or konsert beratus ratus hengget. Orang Korea ni dah telebih lebih kaya nak banding dgn Malaysia ni. Tolong orang banjir kan lagi bagus. Hati bahagia dapat tolong orang, saham akhirat pon masyukk.

If duit tu betimbun2 sangat, baek korang g jejalan. Pi la tengok Korea n cemana orang2 kat sana. Rasa sendiri macamana depa tengok kita yg muslim n bertudung litup ni. Retis kpop tu kt tv nampak aje sopan n angelic tapi tau tau sendirilah budaya depa macamana. X larat nk mgucap aku bila kapel2 sana kiskis live depan aku, depan public. Taktau la retis ke tak tapi mau majoriti cenggitu... lu pike la sendiri. Kalo peel retis Malaysia pon kite x sanggup nengok, apo laie nak dikejor yg kat luar nuu?

No comments:

Post a Comment