December 5, 2014

Tragedi bukan noktah, anggap titik mula

Lama gila rasa tak buat entry. Padahal selalu jugak buka cek tengok blog. Sebabnya nak cek balik hal trabel p Korea yg lepas2. Plan nk trebel pg Hongkong november lepas x jadik. Coz Allah bagi aku rasa 1 tragedi dalam hidup aku yg selalunya happy n xde masalah besar. Maybe jugak masa tu aku lagha sangat n lupa padaNya. Lupa yg Dia ada utk mengadu, berharap dan mohon keampunan. Maybe aku dibagi satu stop sign, so aku berhenti sat and tengok balik hidup dan keliling aku. Maybe....



Apa ye cerita tragedi tu? Mama aku dah takde, tanggal 16oktober2014. Dah kembali ke rahmatullah. Dah tak perlu lagi tanggung sakit dia, jus kembali kepada penciptaNya. Muda lagi mama aku, 54thn. Semoga mama aku tenang di sana. Semoga mama dijauhkan dari azab di alam sana dan di akhirat nanti. Semoga aku jadi anak yang terbaik, yang takkan lupa berdoa untuk 2-2 mama n abah aku dan salurkan sikit2 pahala yang aku mampu buat. Kalau kawen dan branak pinak tu bole buat aku lupa or abaikan arwah parents aku, then aku pilih x kawen asalkan aku tak lupa derang. Coz aku perhati siblings aku, memasing terus move on dgn cara yg aku tak nak. Ajak buat tahlil, baca yasin, smua bg alasan anak n somi. Fine, maybe derang baca bila anak dh tdoq. Maybe. Hopefully. Aku x anggap smua org da kawen mcm ni. Tapi aku memang bsyukor x kawen coz xde restriction. Semua atas aku nak ke xnak buat.

Pelik betul aku rasa bila bgtau orang pasal mama aku. Bila orang tanya sebab apa, sama jugak pelik nk bcerita. Why la? Aku je kot yg rasa camni. Coz aku sgt x suka jadi bahan cerita, walopon bukan benda melalut. Bila bebudak opis kluaq teori nape meninggal, dh mcm teori konspirasi flight jatuh je. Pelik betui manusia ni, xtau ceghita sebenaq mengaku jelah xtau. Ape ke kes nak buat teori sendiri pastu sampaikan kat orang lain dgn konfiden. Bila tau yang betul, xdepun nk minta maaf ke apa. Salah aku pulak lmbat cerita. Gila!!

Tapi yg betul2nya, aku taknak org tanya banyak. Aku tak tahan, x sanggup nak cerita banyak. X kuat nk ingat balik yg aku x sempat pon nk jaga mama aku betul2, x sempat pon nk amek cuti tanpa gaji utk be by her side masa chemo. Banyaknya benda yg aku x sempat buat, x sempat cakap, x sempat minta maaf, x sempat, x sempat, x sempat. Banyaknya masa yg aku buang dari jadi anak kepada mama aku. So No, aku xleh terima semua yg x sempat ni so aku malas nk cerita. Aku juz nk fokus jd anak yg bguna even after parent aku dah takde. Indahnye Islam bila hubungan kita x putus even after kita mati. Aku harap, really really really harap aku guna keindahan Allah bagi ni for my parents, for the next 10 or 30 years, or till aku mati..

Sekian aje melankoli aku. Kalau sudi, aku pinta readers semua bacakan alFatihah untuk mama n abah aku. Semoga mama papa korang semua sihat dan sentiasa korang ingat dan  jenguk selalu

No comments:

Post a Comment