August 10, 2013

Lappy Majuk Kuaq Blue Screen

Dah lama dah lappy sihat balik. Dah 4-5 bulan lepas rasanya. Aku ingat2 lupa nak wat entry ni coz banyak hal duniawi. Skang dah ingat balik kena jugak buat entry so aku boleh refer balik in the future.Ni first time aku yang buta tekno ni tekena masalah blue screen kat lappy yg aku beli taun 2009. Dats why la cam big deal sangatkan padahal owunk laen selamber derr jer mau lappy ke pc demam. Selamber laa poket kembung je sokmo. Pedehal...

Masa memula start blue screen ujung taun lepas, aku selamber agi.. guna pi trening la conference bagai. Dah tu x hingat2 nak turn on back up. Aku pon x igt napa back up aku off. Last2 time nak g Bandung bulan april tu dah nazak sangat.. 10x try asek2 kuaq blue screen. Da ikot semua da arahan tuk cek error tapi x leyh gak. So aku nekad bok pi sepital, ok, pc centre kat kajang. Dekat are Bank rakyat, Bank Islam tuhh.

Memula diagnose katanya window yg problem. Aku ni conpem2 buta tech tapi da rasa len macam coz xdak lgsung simptom2 window aku yg problemo. X pnah crash ke error ke ape. Firefox dgn IE tu memg la sokmo crash mau tab banyak sgt. Tapi apekeheyy window plak? Fine, kasi can la sama itu technician dia mau test. So format, kasi install window baru. Melayang 30hengget. Sekali blue screen jugak x ilang2. Lagi sadis, semua file suda ilang maa, coz back-up error. X leyh backupla jawabnya. Adeihhh hancur ati gua beb, gambo2 posing maut kek obesi sumer abess. Family, wedding, baby gebus, anak bulus semua. Temasukla pic2 umrah kat bumi Mekah. File and software tuk buat keja memang jgn cakaplaa. Adduuuuh!! Cam nak pijak je rasa budak technician tu. Ape ni.. ape guna gwa bayar lu kalu file gwa ilang abes semua.

Ok cool.. cool lagi, aku kan beriman dan berotak. Kasi can ma, kasi can! Brader tu suggest lagi kata maybe problem hardware. Itu lah dia yg aku nak dengo sgt. Awal2 gwa da cakap maybe kat mainboard yg rosak coz umah aku manyak semut. Ntah2 da buat sarang dalam tuh. Napelaa mamat ni xnak dengar awal2. Malas kot nak buka main board tu, kan skru kecik2. Pastu kata pulak kena anta ke kilang, x leyh wat kat kedai. Amek masa 2 minggu. Da siap derg cal. Fine! So tunggu lagi 2 mgu. Dulu nak format janji 3 hari tapi amek 2minggu gak. Ni janji 2 minggu tapi in actual aku yg kena cal 1 bulan kendiann. Wahh wahh orang bukan melayu pon suda expert main janji melayu ehh! Baik, jgn berburok sangka, gelakkan aje la hohooohohooh!!

So altogether nak dkt 2 bln lappy masuk sepital dan det plak terbang 280 bugs. Blue screen seb bek dah setel clear coz derang ganti terus chipset yang da rosak. Gitew katanya maka gtew la gamaknya. Harap2 xde prob lagi lepas ni. Uhuhuuuh. Semua bende nak pakai duit, xde ker bende rosak ganti pakai pasir je? Heiheii pasir pon kena bayau lerr....

No comments:

Post a Comment