Allah.. Allah.. Ya Allah tolonglah hamba2mu ini yang lemah lagi tidak mengetahui..........
Sungguh ketentuan Allah itu benar, pasti dan takde yang mustahil. Ada musibah yang kita boleh elak, ada juga yang tak pernah terfikir dek akal tiba2 jadi je. Itu kebesaranNya, itu ubat untuk kita (termasuk aku) yang hidup senang lenang hingga lupa diri, itu juga ujian ke atas setiap kita as rakyat Malaysia yg bermajoriti Islam dan juga hambaNya yang kerdil.
July 17, 2014
June 30, 2014
Impian Ramadhan Lady 30an
Selamat berpuasa dan mencari keberkatan ramadhan semua! Tahun ni aku start bulan posa dengan x posa. Alpaham2 la nape. Nama pon pompuan kan. Macamanapon, tak bole guna alasan tu untuk x menambah pahala. Well, aku ni bukan muslimah sejati or alim pon, itu aku da lama tau. Evry year tanam azam itu ini, ade yg tebelangkai, ade yg terbabas, ade gak yang da capai pastu telepas. Isy isy isyyyy camno lah nak masuk jannah ni? Nak dapat tiket pon belom tentu..
Labels:
Alim kucing,
soseh meoww
June 8, 2014
TIPS: Makanan Halal or Yg X Haram?
Soklan feberet pasal makanan yg selalu orang tanya: Halal ke makan dekat kedai sekian sekian? Well kalau dok kat Malaysia, sonang ja nak jawab. Pi cek kat website Jakim. Takpun cek logo halal. Kalau takda tu, lu pike la sendiri. Tapi kalau dah kat obesi tambah yg negara bukan muslim, cam no pulak? Memang xda la logo Jakim punya kecuali if ada barang import dari Malaysia. Masalahnya berapa kerat sangat negara yang import makanan halal dari negara kita neyh?
May 30, 2014
Kenapa Nak Travel???
Tolakla travel pasal bisnes, haji/umrah or melawat sedara mara. Topik kali ni pasal travel jalan2 or makan angin. Pernah tepike? Or orang tanya? Or orang dok soksek belakang coz sokmo kuor melancong? Ada 2-3 org penah tanya aku, awat rajin sgt bejalan. Banyaknya duit, x menyimpan ka? Pastu awat dok pi certain2 negara banyak kali. Best sgt ka negara tuh?
Labels:
ambik angin,
hobby gua,
soseh meoww
May 27, 2014
Japan 2012: Doraemon Land, Osaka ga Kitta!
Ohh ape la nak jadi. Japan Osaka adalah trip paling aku jatuh cinta dalam bebanyak trip yg aku pi. Tapi bole plak entrynya aku buat 2 tahun kendian kan kann kann. Adeihh la, bak kata pepatah seorang aku: Makin sayang makin peram, Yang x sayang tu ku lambak2kan aheheheeehh. Kasi aci jer la. Kenapa aku in-love sangat dengan trip Osaka-Kyoto-Nara-Himeji-Okayama nih? Sobab aku cover semua jenis tempat. Shrine, air terjun, pulau, theme park, anime studio, istana lama, zoo, shopping, sungai, hutan, bukit. Just name it! Semua dapat jejak dalam masa 9 days. Suka, sukaa, sukaaa!!
May 20, 2014
Australia 2014: Selamat Pergi dan Balik Perth
Yeayyy... da selamat da aku gi jejalan kat Perth. Tak penah aku anxious cam ni dalam bebanyak travel affair haku so memang lega amat. Ok drama sangat, pi misi perang pon x mcm ni kott. Banyak masalah gak ni b4 betolak, tu yg aku jakun cket. Alih2 x guno pon dok risau2 tuhh. Layan ajer
Haku tgh xdpt mood lagi nak bebel banyaks so anggap je aku kasi teaser. Layanla pic2 x semenggah ni guhahaaaa!!!
April 15, 2014
Australia 2014: Sewa Kereta di Perth
Kenapa aku rasa payah benau nak menyewa kereta ni? Ushar2 blogger lain cam xder masalah ponn. Arghhhh!!
Boleh je pulak kan start entri camtuhh... lantak tuan blog ler. Ni first time aku menyewa keta kat negara orang. Dok selak2 blog kaki-kaki travel, semua cam sonang jo proses dia. Paling selalu orang Malaysia sewa guna Bayswater, Budget and Avis. Yg kayo boleh gak try Hertz. Boleh cari sendiri kat internet yer, nak jejalan kena ghajin cari sumber. Tak rajin pi amek tour. Aku memula beminat dgn Bayswater jugok. Tapi nak jadi ceghitanya, tejumpa plok satu website ni yg bagi harga lagi masyuk punya murah. Harga rental untuk 48hrs include excess damage baru Aud120. Kereta dia offer ala2 myvii if kat Malaysia. Kat bayswater paling murah dapat Aud147. Tempat lain lagi mahal.
Boleh je pulak kan start entri camtuhh... lantak tuan blog ler. Ni first time aku menyewa keta kat negara orang. Dok selak2 blog kaki-kaki travel, semua cam sonang jo proses dia. Paling selalu orang Malaysia sewa guna Bayswater, Budget and Avis. Yg kayo boleh gak try Hertz. Boleh cari sendiri kat internet yer, nak jejalan kena ghajin cari sumber. Tak rajin pi amek tour. Aku memula beminat dgn Bayswater jugok. Tapi nak jadi ceghitanya, tejumpa plok satu website ni yg bagi harga lagi masyuk punya murah. Harga rental untuk 48hrs include excess damage baru Aud120. Kereta dia offer ala2 myvii if kat Malaysia. Kat bayswater paling murah dapat Aud147. Tempat lain lagi mahal.
April 5, 2014
Australia 2014: Itinerary Perth in May
Aku nak melangkah kaki yg berat ni pi ostolia lagi! Perth aku nak mai, hang tunggu noo.. Poyo. Ahhakss!!
Aku beli tiket masa AA buat sale kat Paradigm mall dgn harga tipu yg lebih mahal. Dlm 1mgu dua kendian, MH370 hilang. Now, operasi SAR tgah buat kat Laut Hindi dgn pengkalan dekat Perth Freemantle Port. Dalam sedih2, tesengeh2 la jugak aku tgok berita bila asek depa dok sebut Perth je kan. Semoga masa aku p bulan May ni, MH370 dah jumpa, Ameinnnn. If not, aku rasa janggal la plak nak bercuti kat sana, why aku pon x tahu. Hurmmm........
Aku beli tiket masa AA buat sale kat Paradigm mall dgn harga tipu yg lebih mahal. Dlm 1mgu dua kendian, MH370 hilang. Now, operasi SAR tgah buat kat Laut Hindi dgn pengkalan dekat Perth Freemantle Port. Dalam sedih2, tesengeh2 la jugak aku tgok berita bila asek depa dok sebut Perth je kan. Semoga masa aku p bulan May ni, MH370 dah jumpa, Ameinnnn. If not, aku rasa janggal la plak nak bercuti kat sana, why aku pon x tahu. Hurmmm........
March 31, 2014
Bercuti ke Bandung 2014: Hujan pon Redha dan Redah Ajer!
Sekali lagi aku pi Bandung, kali ni dengan family. Trip yg patotnya meriah dgn 14 org last2 jd 7 org jer coz pakat cancel last minute. Alhamdulillah kayo Pokcik Fernandez. Aku amek supir Hayukka Bandoeng jugak coz rate n sebis dia ok. Cam biasa aku baling semua dalam satu entry, malaih punya pasal. If nak tgok entry pasal g Bandung tahun 2013 lepas, bole klik sini. Ni itinerary 2014 aku kat sana:
March 28, 2014
Ceghita siries: Susahnya didik anak jadi orang!
Cakap macam aku ada anak pulak. Ok aku angkat tangan mengaku, aku kawen pon blomm... mana plak nak datang anak kan? Ni kalo mak2 kat opis tu tau aku tules pasal neyh tah hape2 lar derang nak label aku. Penyibuk? Buat pandai? Artificial concern? Arghhh pedulik kan!
Labels:
Alim kucing,
Malaysia,
soseh meoww
March 25, 2014
MH 370: Siapa Kita Nak Menilai, Huhh???
Aku tanya sorg adik aku, ape jadi kalau aku salah sorang yang dok dalam flight tu? Sebabnya adik aku bitau mama aku tekejut beruk bila tgok berita pasai mh370 ni coz aku baghu ja pi Beijing bulan December lepas. Adik aku jawab: apo lagi, teriak (nanges) laa, tak bule nak buat apo lg dah. Aku gelak. Serius. Aku gelak kekeh2 coz pada aku apola guna nanges2? bukannya bule tolong cari aku pon kan kan kan??
Labels:
Alim kucing,
Malaysia,
MAS,
soseh meoww
March 8, 2014
Flight MH370 Hilang: Aku Yang Tak Berkaitan Tapi Terpana
Ye... aku terpana. Firstly, sebab aku juz dapat tau pesawat ni hilang kul 8.05pm hari sabtu, padahal berita dah kuar sejak around 8am. Lebih 12 jam lewat tahu, my bad. Secondly sebab itu adalah MAS yang jugak Malaysia punya pesawat. Ketiga sebab aku baru 3 bulan lepas travel ke tempat yang sama walopon dgn airline Malaysia lain. Pepaham jerlaa.. Ade lagi sebab2 ke-4 dan keseterusnya tapi korang bukannya peduli pon kann.
Labels:
Alim kucing,
hobby gua,
Malaysia,
MAS
February 26, 2014
Umrah 2010: Soul (not Seoul ehh) Searching to Mecca al- Mukarramah
Again, post dari blog lama. Trip paling berharga dan bermakna dan
paling as in PALING banyak rintangan dan cabaran walaupun pakai khidmat
umrah operator aka bukan pergi sendiri. Serious! Tapi taknak cakap
banyak coz nanti buruk naik nama orang lain plak kann. Mari positifkan
diri!
**************************************
**************************************
Labels:
Alim kucing,
Arab Saudi,
Mekah
February 25, 2014
Jejak kasih 2011: Cinta pertama Korea Selatan
Lagi post dari blog lama. Kali ni ceghita jejak kasih pertama kali aku ke bumi Korea tahun 2011 dolu. Kenangan manes ni weyyh coz nilah titik tolak kehidupan nomad yang tak berapa nomad seorang aku (konon nak jadi pengembara la maksudnya!). Ok layannnnn
******************************************************************************
******************************************************************************
Labels:
ambik angin,
Jeju,
Korea,
Seoul,
tipsies
Brunei 2012: Bersih lagi Barakah
Dah lama aku gi Brunei, tahun 2012 kut. Ni entry blog lagi satu yang aku transfer ke sini coz nak delete blog yang lama itu hahahaa! Layan ajer
***************
***************
Labels:
ambik angin,
Brunei
February 20, 2014
Umrah 2010: Pieces from Karachi
Side trip masa gi umrah dulu ialah transit ke Karachi. Dapatla merasa
2h1m kat sini and tengok ibu negara Pakistan. Sobenir kat sini amatlah
cantik sampai aku terasa nak buka kedai juai kraftangan Pakistan. Sape
ade kontek2 buleh bagi aku???
Gambar x banyak coz dah ilang masa format lappy. Sayangnya!! Iskk..iskkk
************************
Gambar x banyak coz dah ilang masa format lappy. Sayangnya!! Iskk..iskkk
************************
Labels:
Alim kucing,
ambik angin,
Karachi,
Pakistan
February 17, 2014
Senarai agensi melancong pernah gwa guna
Pos lama yang dipindah dari blog lama.Untuk rujukan aku-aku ajerr
*********************************
*********************************
Labels:
ambik angin,
tipsies
Life achievement: Crispy Donut, Buns and Unlocking Gadget Mystery
Tajuk oh my english wa cakap luu! Hahahh.. siriesli aku seriesli nak borak pasal benda yang siriesli trivial dan sia2 for most people. Why??? Aku baru berjaya buat donut dan bun pertama seumur 30 taun hidup dan jugak baru berjaya unlock camera phone yang rupe2nyer terlocked for sevrel sebab tekan sleep button. Haiseyyyh!
Labels:
meow kitchen,
soseh meoww
February 4, 2014
Jalan2 Utagha: Pulau Banting
Hari yang sama aku pi Gunung Jerai, aku pi satu pulau ni nama Pulau Banting. Orang Kedah mesti tau punya pulau ni tambah2 orang kat kampung area Yan, Sik and Kola Kedah. Takda apa pun sini cuma ayaq kat sini bole kata biru lagi tak macam kat Pantai Murni or Pantai Merdeka yang da keruh. Tengok sini macam kerajaan ada try nak upgrade pulau ni, siap ada jambatan lagi dari pulau ke darat. Tapi ntah napa tak jadi, jambatan ni depa tutup dgn pagar besi. Skarang ni orang yg tau ja dok pi mancing and jejalan sana. Harap2 xde le yg buat keje bodoh and takda pekdah kan.
Labels:
ambik angin,
Kedah,
Malaysia
February 3, 2014
Jalan2 Utagha 2014: Gunung Jerai Kedah
Gunung Jerai. First time jgak aku sampai sini walopon everytime balik kampung mesti nampak gunung ni dari highway. Betaun-taun dok plan nak naik tapi baru ni je dapat naik. Better late than never dok? Kata adik aku ada waterfall kat gunung ni tapi skarang kena mintak kebenaran jab hutan if nak masuk. Maybe coz banyak accident kowtt. So akupun x la mengada nak pg waterfall tu dgn ade niece aku yg still baby ni. Tak pepasal kang haru!
Labels:
ambik angin,
Kedah,
Malaysia
Subscribe to:
Posts (Atom)